Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
België: korte keten 'belangrijker' voor consument dan biologisch
Uit onderzoek van Bayer blijkt dat het niet best is gesteld met de kennis van landbouw onder consumenten. In het onderzoek, dat plaatsvond in de aanloop naar de Youth Ag-Summit, werden jongeren gevraagd mee te denken over de toekomst van landbouw. Sinds 2015 laat Bayer jaarlijks dit landbouwonderzoek uitvoeren. Marktonderzoeksbureau Indiville heeft hiervoor tussen 10 en 28 juli een representatieve steekproef onderzocht onder 1.111 Belgen.
De onderzochte Belgische landbouwers en consumenten in de studie gaven zichzelf een gemiddeld rapportcijfer van 4,4 op een schaal van 10. "Een historisch laag cijfer", aldus de chemiereus. Maar weinig jongeren (1 op de 5) denken bovendien dat er binnen de landbouw een mooie toekomst in het verschiet ligt. Velen vrezen dat het verkrijgen van de 'juiste prijs' een zeer grote uitdaging is.
Een opvallende uitkomst in het onderzoek was dat consumenten producten met een korte keten een hogere prioriteit toekennen, dan aan biologische producten. Slechts 1 op de 6 Belgen vindt de biologische productiewijze belangrijker.