Vijfentwintig jaar geleden werd het EU-Ecolabel - ook wel bekend als the European Flower - in gebruik genomen. Sinds de introductie is het label steeds bekender geworden. Het logo prijkt op ruim 40.000 producten en diensten.
In Denemarken stijgt het aantal producten met het label hard. Waren er in 2010 'slechts' 538 producten - in 2016 overschreed dat al de 3000. "Dat geeft te kennen dat meer Deense bedrijven het voordeel zien van het internationaal erkende merk", aldus Martin Fabiansen, directeur van Ecolabelling Denmark.
Er zijn momenteel 30 productgroepen waarbinnen het label kan worden toegepast. In Denemarken vind je de labels op papier, schoenen, verf, toiletpapier, kleding en accommodaties. Door de brede toepasbaarheid is het voor zowel consumenten als professionele kopers eenvoudiger om milieuvriendelijke producten en diensten te selecteren. In 2010 herkende 29 procent van de Denen het logo. In 2016 was dat cijfer gestegen naar 44 procent. Veel wijst erop dat deze ontwikkeling zal doorzetten. Bijna 3 van de 4 Denen geeft aan het milieu zoveel mogelijk te willen ontzien.
Bron: Ecolabel