Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zarpar Food wil waarde aan de keten toevoegen

"Met saffraan til je basisproduct naar hoger niveau"

Tholen – De teelt van de stampers van de saffraankrokus vraagt om uiterste precisie. De markt voor saffraan zelf is ook buitengewoon gevoelig. Een fluwelen aanpak is dan ook gewenst. "Dat verandert zodra men de meerwaarde van saffraan ontdekt. Het ontbreekt veel foodbedrijven echter nog aan de knowhow", weet Martien Roelofsen van Zarpar Food. "Met saffraan kun je eindeloos variëren. Producenten kunnen hun aanbod eenvoudig diversificeren. De zuivel- en drankensector hebben met saffraan een ingrediënt in handen waarmee ze eenvoudig een onderscheidend product in de markt kunnen zetten. Zo heeft een drank als fernet al bewezen zich goed te lenen voor deze specerij." De handelaar voorziet een belangrijke rol binnen het bedrijf weggelegd als toeleverancier.


Martien omschrijft Zarpar Food als saffraanspecialist. Buiten saffraan verhandelt het bedrijf ook rozijnen, pistachenoten en dadels.

Grote prijsdiversiteit in saffraan

Weinig specerijen stralen zoveel luxe uit als saffraan. "Toch is niet alle saffraan kwalitatief even hoogwaardig", legt Martien uit. "Het kruid wordt opgedeeld in drie kwaliteitsklassen. De Sargol-klasse, verwijzend naar de bloedrode top van de krokus, is pure perfectie: zowel op het gebied van kleur als smaak. Negin-kwaliteit, de overige rode stempels en stijlen, valt daar net onder. Poushal, tot slot, is minder uniform en kent ook lichtrode exemplaren met oneffenheden in de kleur."

Zarpar gebruikt alleen Sargol-kwaliteit. De prijsverschillen tussen de verschillende kwaliteitsstandaarden zijn aanzienlijk: een factor 30. "Prijzen van 9 cent per gram voor Poushal vormen geen uitzondering. Zulke bodemprijzen werken ontwrichtend voor de markt en scheppen een totaal verkeerd verwachtingspatroon onder de afnemers. Voor dat bedrag moet je je hardop afvragen of er geen fraude in het spel is."


Kwaliteitsverschil goed in beeld. Links saffraan van een niet-gespecificeerde handelaar. Rechts van saffraan van Zarpar Food. Bovenstaand kleureffect ontstond na circa vijf minuten in lauwwarm water.

Oogstmoment breekt bijna aan

Zo'n 90 procent van de wereldmarkt in saffraan – zo ook de saffraan die Zarpar Food verhandelt – bevindt zich in Iran, mede vanwege de gunstige teeltomstandigheden in de provincie Khorasan. Het 'rode goud' wordt jaarlijks rond oktober geoogst en kent belangrijke afzetmarkten in landen als China, Frankrijk en Spanje. "De afzet in Spanje is echter vooral bestemd voor de re-export. Spaanse handelaren kopen groot in, beschikken over verpakkingsfaciliteiten en brengen het als Spaans product op de markt. Daarmee omzeilen ze het handelsembargo dat op veel producten uit Iran rust."

Ook in Nederland wint saffraan aan terrein. Zo is onlangs ook een Nederlandse teelt opgestart in klimaatgestuurde kassen. Martien gelooft niet dat deze teelt veel potentie heeft. "De grootste kostenpost van de saffraanteelt – de geleverde arbeid, het handwerk – is in Nederland onbetaalbaar. Teelt van eigen bodem wordt pas lucratief zodra er sprake is van extreem grote prijsschommelingen, zoals nu bij de wereldwijde vanillecrisis."


De saffraan van Zarpar Food wordt in dozen verscheept.

Delicaat oogstproces

Het oogstproces is heel delicaat. Nog voor zonsopgang betreden de loonwerkers het veld om de fragiele stempels en stijlen één voor één handmatig te plukken. Gedurende dat dagdeel is de luchtvochtigheidsgraad optimaal. De drogere lucht na zonsopgang bemoeilijkt het plukken juist. Er treden dan sneller beschadigingen op. De oogst is een heus monnikenwerk. Voor één kilogram heb je tegen de 200 duizend bloemetjes nodig.

Geen bloemen cadeau, maar saffraan

Zarpar Food vermarkt de saffraan in poedervorm, per gram verpakt in miniatuurflesjes. "We hanteren een grove maling, zodat gebruikers goed zien dat ze daadwerkelijk met saffraan van doen hebben. Dat heeft verder geen gevolgen voor de gebruikstoepassingen. Ook blijft de afgifte van de nutriënten onveranderd." Een selectie van deze flesjes is ook verkrijgbaar in cadeauverpakking, voorzien van een gedecoreerde vijzel met stamper. "In Iran is het heel gewoon om elkaar saffraan cadeau te geven in plaats van een bos bloemen. De cadeauverpakking is leuk voor de Oosterse diaspora in Europa", voorziet Martien. Bovendien is deze gesloten verpakking ook belangrijk voor het behoud van de kwaliteit. Saffraan moet namelijk in het donker bewaard worden, omdat het product zeer gevoelig is voor licht.



Toeleverancier voor retailers en groothandel

Martien beschouwt saffraan geenszins als een stand alone-product. "We willen als toeleverancier het verschil maken voor foodbedrijven en waarde aan de keten toevoegen. Met saffraan til je je basisproduct zonder meer naar een hoger niveau. Je creëert een luxe uitstraling en verstrekt ook nog eens de kleur- en smaakintensiteit van je product. Zo onderscheid je jezelf in de grijze massa en kun je tot de kopgroep behoren", besluit hij.

Voor meer informatie:
Martien Roelofsen
Zarpar Food
Grote Wade 19K
3439NX Nieuwegein
T: +31 (0)30-7371317
F: +31 (0)30-7370915
info@zarparfood.com
www.zarparfood.com