Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch assortiment groeit eveneens hard

Jumbo verduurzaamt Nederlands AGF-aanbod

Eind 2017 is 60 procent van de Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) bij Jumbo Milieukeur gecertificeerd. Vorig jaar maakte Jumbo afspraken met Greenpeace over de verduurzaming van het AGF-aanbod in het schap volgens de richtlijnen van Milieukeur. Deze samenwerking werpt nauwelijks een jaar later al duidelijk haar vruchten af.



Het streven is om dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Producten met Milieukeur zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. Milieukeur sluit aan op de duurzaamheidsambities van Jumbo.

Gezamenlijk stappen zetten

"Als familiebedrijf staan we middenin de samenleving. We zijn zuinig op de wereld om ons heen en we stimuleren klanten om gezondere en duurzamere keuzes te maken. We zijn trots dat we voorloper zijn met het aanbieden van duurzamere AGF producten", aldus Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten. "Als het aan Jumbo ligt, bouwen we dit nóg verder uit. We doen dit in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leveranciers, en vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur, én met onze klanten. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment."

Greenpeace steunt Jumbo

"Het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de productie van ons voedsel is al jaren te hoog. Dit draagt naast het gebruik van kunstmest bijvoorbeeld bij aan de massale bijensterfte. Intensieve land- en tuinbouw trekt een zware wissel op de natuur en het milieu. Het is daarom belangrijk dat Jumbo het voortouw neemt en verdergaande stappen zet in verduurzaming van het AGF-schap", zegt Herman van Bekkem, Campagneleider Landbouw bij Greenpeace. "Greenpeace spant zich ervoor in dat ook de rest van het peloton aansluit bij de koplopers. Supermarkten moeten boeren steunen in de weg naar duurzame landbouw."

Onderweg naar 100 procent

"We zijn er trots op dat dat we eind dit jaar al 60 procent van ons Nederlands AGF hebben gecertifieerd", aldus Ed van de Weerd. "Omdat nog niet alle telers van Jumbo gecertificeerd zijn, is het Milieukeurlogo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal op ons complete Nederlandse AGF-assortiment het logo wel zichtbaar zijn. Ook met ons Biologisch assortiment zijn we hard aan het groeien."

Bron: Jumbo
Publicatiedatum: