Het 'IMK Institut für angewandte Marketing- und Kommunikationsforschung' heeft in de voorzomer een representatieve enquête gehouden waarbij 1.500 consumenten in Midden-Duitsland ondervraagd werden, evenals 1.500 consumenten in de overige 13 deelstaten. In totaal werden er circa 60 Midden-Duitse merken in verschillende productsegmenten vergeleken met een gerenommeerd nationaal merk. Na zeven jaar onderzoek naar de verschillen tussen Oost- en West-Duitsland legt het nieuwe MDRW-onderzoek nu de focus op de merkbekendheid in Midden-Duitsland.
Duits koopgedrag
Meer dan de helft van de Duitsers gaat volgens het onderzoek goed voorbereid boodschappen doen. Aanbiedingen worden van tevoren bestudeerd en genoteerd. In heel Duitsland is vrijdag de belangrijkste dag om boodschappen te doen. Daarna gaat men in Midden-Duitsland het liefst op donderdag boodschappen doen en pas dan volgt zaterdag. Kijkt men naar heel Duitsland dan zijn deze twee dagen juist omgedraaid.Foto: obs/MDR-Werbung GmbH/MDRW
Wat betreft de favoriete winkel om boodschappen te doen zijn er grote verschillen. Zo belanden in Midden-Duitsland Kaufland en Netto op de eerste en tweede plaats, terwijl in heel Duitsland Aldi en Lidl gezamenlijk de lijst aanvoeren. Voor de bedrijven in Midden-Duitsland zijn dat erg belangrijke uitkomsten, aldus Reinhard Hild, onderzoeksverantwoordelijke en verkoopleider van MDRW: "Wie zijn producten via Kaufland en Netto verkoopt, verzekert zich van een breed afzetgebied."