Volgens de studie Power of Produce 2017 door het Food Marketing Institute blijft de verkoop van versproducten in de VS stijgen. Binnen 52 weken steeg de categorie met 3,3 procent en groeide het volume met 2,6 procent. Dit staat gelijk aan $63 miljard (53,6 miljard euro) aan verkoop. Volgens het onderzoek steeg de groei door aankopen van millennials en door aankopen van producten met een meerwaarde, die biologisch zijn en die een merk hebben.
De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.
Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.
Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.
Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.
Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.
Bron: fooddive.com

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- "In één oogopslag duidelijk hoe ver de initiatieven zijn gevorderd met natuurinclusieve landbouw"
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 "Politieke druk overschaduwt wetenschappelijke basis nieuwe wetgeving koudebehandeling Zuid-Afrikaanse sinaasappelen"
- 2022-06-24 Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- 2022-06-24 Portfolio DSV TerraLife biologische groenbemestermengsels vernieuwd
- 2022-06-23 "Op deze korte termijn uitgesloten worden van de Europese biologische markt, doet pijn en brengt voortbestaan van onze telers in gevaar"
- 2022-06-21 Nautilus Organic en FruitMasters lanceren biologisch afzet- en kennisplatform BioMasters
- 2022-06-21 Pcfruit maakt specifieke gewasbeschermingslijsten voor erkende bio middelen
- 2022-06-20 "Goede vraag naar limes, maar volop uitdagingen om ze in Europa te krijgen"
- 2022-06-20 Veel belangstelling voor demonstratie cameraschoffel-systemen
- 2022-06-17 Overijssels versnellingsprogramma stimuleert teelt en afzet eiwitrijke gewassen
- 2022-06-17 Peruaanse export bio-bananen -20% in eerste kwartaal
- 2022-06-16 Eiwitboeren bundelen krachten voor betere positie in de keten
- 2022-06-16 "Door onderzoek en praktijkervaring wordt het steeds duidelijker hoe we strokenteeltsystemen optimaal kunnen inrichten"
- 2022-06-15 Zespri presenteert displayunits, verpakkingen en duurzaamheidsinitiatief tijdens Organic Produce Summit 2022
- 2022-06-15 Goed begin van de spinazieoogst ondanks wisselende weersomstandigheden
- 2022-06-15 Biologische teelt in Murcia goed voor 28,7% van het areaal
- 2022-06-14 "Verlaging btw op biologische producten is meer dan ooit nodig"
- 2022-06-13 "Limelon bij retail en speciaalzaken in bijna elk Europees land vertegenwoordigd"
- 2022-06-13 Oogstseizoen van start bij Tuinderij LOT
- 2022-06-13 "We gaan samen de Nederlandse consument aan de bio-producten krijgen"
- 2022-06-10 WeGrowOrganic presenteert nieuwbouw tijdens open dag met vakbeurs: 11 juni