
Abonneren
Vacatures
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
- Manager Packing Station
Top 5 - gisteren
- Ramon Alcedo nieuwe directeur van Fairtrasa Peru
- Normec Groen Agro Control eerste commerciële laboratorium dat PFAS analyseert onder accreditatie
- Het geheim van Gisele Bündchen? Lokaal en biologisch eten
- "Hillegom doet genoeg aan bio-bollenteelt"
- Bestuurlijke consultatie landbouwakkoord door LTO-bestuurders
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
VS: verkoopstijging bio-versproducten, maar consument heeft liever lokaal
De prijs van versproducten is nog steeds belangrijk voor consumenten, maar niet zo belangrijk als het uiterlijk. 58% van de impulsaankopen is het resultaat van opvallende displays en aantrekkelijke groenten en fruit.
Winkels hebben verschillende manieren hoe ze kunnen profiteren van de stijgende verkoop van versproducten. Supermarkten zijn de marktleiders en ook boerenmarkten, biologische winkels en alternatieve kanalen nemen een belangrijk deel van de verkoop voor hun rekening. Op dit moment bezoekt een vijfde van de kopers een locatie buiten de grootwinkelkanalen om hun versproducten te kopen.
Millennials hebben een voorkeur voor lokale en biologische producten en helpen daardoor mee aan de groei van deze kleinere verkooppunten, zoals boerenmarkten en biologische winkels. Lokaal geteelde producten worden door veel kopers echter boven biologische producten verkozen. 54% hoopt een uitgebreidere lokale selectie producten te gaan zien, die kopers makkelijk kunnen bereiken. Het kopen van lokale producten geeft de klant het gevoel dat ze de lokale economie steunen en dat ze versere producten kopen. Supermarkten hebben de laatste jaren hun selectie lokale producten snel uitgebreid. Zij zullen hun aanbiedingen blijven uitbreiden.
Voor de studie werden ook impulsaankopen onderzocht. De prijs van een product speelt een rol bij de aankopen van consumenten, maar uiteindelijk beslissen de ogen van de consument wat er gekocht gaat worden. Een simpele methode voor markten is om een display met seizoensproducten aan het begin van de winkel neer te zetten, zoals Ruby-red aardbeien, zodat dit het eerste is wat de klanten zien.
Als klanten nieuwe groenten of fruit willen kopen, vinden ze het fijn om medewerkers met veel productkennis in de buurt te hebben. Het onderzoek toont aan dat de verkoop stijgt wanneer er een medewerker in de buurt was om hun vragen te beantwoorden. 50% van de klanten koopt vaak hetzelfde product. Toch zou 83% advies willen krijgen als ze een onbekend product willen kopen, voornamelijk tips over hoe ze het moeten bereiden. Markten zouden vlakbij de versafdeling speciale serviceplekken moeten plaatsen, zodat consumenten meteen informatie over producten kunnen vragen. Het zou een kleine investering zijn die snel voor meer groei van versproducten zou kunnen zorgen.
Bron: fooddive.com
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-30 Het geheim van Gisele Bündchen? Lokaal en biologisch eten
- 2023-05-30 "Oog houden voor individuele uitdagingen, zodat telers geen nummer worden"
- 2023-05-30 Stadsbestuur Lier oogst zelf bio-groenten voor goede doelen
- 2023-05-26 Jonge zeewierondernemers presenteren duurzame innovaties op Wereld Oceanen Dag
- 2023-05-26 René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- 2023-05-26 Moestuinseizoen van start bij Landgoed Huis Sevenaer
- 2023-05-26 Consumenten in Beieren kopen ondanks inflatie regionale en biologische producten
- 2023-05-25 "In Scandinavië zien we nu bio-kasgroententelers weer terugschakelen naar conventioneel"
- 2023-05-25 "Op weg naar emissieloos stikstofgebruik in de fruitteelt"
- 2023-05-25 "Wij importeren nu meer biologische abrikozen uit Spanje dan uit Italië"
- 2023-05-24 Frans pakstation voor biologische sjalotten officieel geopend
- 2023-05-24 "Vanaf maart verloopt de afzet bio-fruit vlotter"
- 2023-05-24 Meer dan 7.000 km2 overstroomd in Emilia Romagna
- 2023-05-23 Komkommer nog altijd 'slechts' een dubbeltje, wel herstel biokomkommer
- 2023-05-23 "Met EKO is 15% biologische landbouw in Nederland haalbaar"
- 2023-05-23 Demeter-appelenhandelaar Bio-Obst Augustin betrekt nieuw pakstation
- 2023-05-23 Proeven met bio-frambozen die klaar zijn voor de toekomst
- 2023-05-22 "We zien nog meer mogelijkheden om samen te werken"
- 2023-05-22 Frisse start voor overtollige AGF bij FRIS Supermarkt
- 2023-05-22 "We zitten nu pas een paar dagen op de krenttrap"