Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Teelt bio moeilijker als het slecht weer is

Stijgende vraag naar Mexicaanse bio-avocado's

Mexico produceert jaarrond avocado's, tenzij de weersomstandigheden dit onmogelijk maken. Dat was dit jaar het geval. Een periode van slecht weer zorgde ervoor dat er twee maanden lang minder geproduceerd kon worden, waardoor de volumes 20 tot 30 procent lager waren dan vorig jaar. 



Bioteelt is gecompliceerder

Het telen van biologische avocado's is moeilijker dan de productie van conventionele aangezien er uitsluitend natuurlijke middelen toegepast mogen worden om plagen en ziekten te bestrijden. "We passen alleen natuurlijke middelen toe, bijvoorbeeld op basis van uien en knoflook. We maken onze mest uit groente-afval", vertelt Alberto Zamudio van Zavocado. In de conventionele avocadoteelt worden er chemische middelen gebruikt om de groei te versnellen. "Biologische teeltmethoden zijn echter veel minder belastend voor het milieu en de groei is vrijwel geheel afhankelijk van de natuur. Als er dus weinig neerslag valt dan oogsten we kleinere kalibers en dit is momenteel het geval", legt Alberto uit. 



Groeiende vraag

Op de Europese markt groeit de vraag naar Mexicaanse producten jaarlijks, vooral die naar bioproducten. "Mensen zijn steeds meer bezig met gezonde voeding. Wij exporteren een voedzaam kwaliteitsproduct. We verkopen 70% van onze productie in Europa en ons exportvolume naar deze markt bedraagt jaarlijks tot wel 2.500 ton", vervolgt de exporteur. De belangrijkste afnemers in Europa zijn Spanje en Nederland, die de avocado's vervolgens verder distribueren naar overige Europese markten. "We werken al jaren samen met belangrijke lokale Spaanse en Nederlandse bedrijven", vertelt Alberto. De prijzen van bio-avocado's zijn hoger dan die van conventionele. Er is echter een specifieke markt waar men bereid is deze meerprijs te betalen. Daarbij is de teelt van biologische producten gecompliceerder en sterker afhankelijker van het weer, waardoor het productievolume tegen kan vallen, wat eveneens voor hogere prijzen zorgt", licht Alberto toe. "De vraag in Europa is echter zo sterk dat consumenten die bio-producten kopen graag bereid zijn hier iets meer aan uit te geven."



Verwachtingen

De exporteur is van plan om de rest van het jaar actief te blijven op de Europese en Aziatische markt, waar de vraag naar avocado ook sterk toeneemt, met name in Japan. Op deze markt groeit de vraag naar bioproducten de laatste jaren gestaag. De exporteur verwacht dit jaar 15 procent meer te produceren dan vorig seizoen omdat er dit jaar geen grote natuurrampen plaats hebben gevonden en er een groter volume beschikbaar is om aan de groeiende vraag tegemoet te komen.


 
De Chinese markt is sterk en groeit hard. Op deze markt is de acceptatie van avocado's groot. Bovendien is Michoacan gecertificeerd voor de export naar China. "We hebben onze zinnen op China en Japan gezet maar ook op Singapore en Maleisië, hoewel de volumes op deze twee markten kleiner zijn", aldus Alberto.

Voor meer informatie:
José Luis Santillán Esquivel
Zavocado
México
T: +52 1 354 12 50 500
joseluissanti@zavocado.com
www.zavocado.com
Publicatiedatum: