Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dit najaar: Anuga, BioSüd en Heldemarkt Stuttgart

Duitsland: Europees koploper in biologische levensmiddelen

Onze Oosterburen geven elk jaar fors meer uit aan biologische levensmiddelen. De Duitse productie kan de rap groeiende vraag echter niet bijbenen. Als gevolg hiervan importeert Duitsland jaarlijks voor honderden miljoenen euro's aan biologische producten. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemingen. Dit najaar bieden beurzen als Anuga, BioSüd en Heldemarkt Stuttgart ondernemers de mogelijkheid om deze kansen te verkennen.

Afgelopen jaar gaven consumenten in de gehele Europese Unie circa 30 miljard euro uit aan biologische levensmiddelen. Duitsland is daarbij koploper. Zo gaven Duitsers in 2016 gemiddeld 114 euro per inwoner uit aan biologische producten. Dit is ruim het dubbele van het EU-gemiddelde. Ook lagen de uitgaven aan biologische producten in Duitsland bijna 10% hoger dan in 2015. Duitse supermarkten en drogisten zagen de afzet van hun biologische producten in 2016 zelfs met 14,6% stijgen.

Fors importaandeel biologische producten

Belangenbehartiger van de Duitse biologische levensmiddelenproducenten BÖWL denkt dat de groei ook in de komende jaren hoog blijft; 'biologisch' heeft in Duitsland veel potentieel. Ook het Duitse ministerie van Voedsel en Landbouw (BMEL) ziet een stevig groeiende markt voor biologische producten. Daarbij constateert het ministerie tegelijkertijd dat de Duitse vraag naar biologische levensmiddelen sterker groeit dan de productie. Duitsland importeert jaarlijks dan ook voor vele honderden miljoenen euro's aan biologische producten. Zo was volgens de statistische databank Statista (2017) vorig jaar bijna 50% van de in Duitsland verkochte biologische wortelen afkomstig uit het buitenland. Bij biologische maïs en appelen was het importaandeel respectievelijk 43% en 40%, bij aardappelen en varkensvlees een derde.

Exportkansen voor bio

De sterk groeiende markt voor biologische levensmiddelen en de achterblijvende Duitse productie bieden exportkansen voor Nederlandse ondernemingen. Een goede mogelijkheid om een beeld te krijgen van de Duitse bio-markt en de trends en ontwikkelingen op dit vlak is een bezoek aan een beurs. Beurzen zijn in Duitsland dé manier om met potentiële handelspartners in contact te komen. Een voorbeeld is de internationale levensmiddelenbeurs Anuga die van 7 tot 10 oktober 2017 in Keulen plaatsvindt. Interessant zijn 'Anuga Organic' een 'Biospektrum', waarin uitsluitend producten met een biologische certificering te vinden zijn. De regionale vakbeurs BioSüd op 1 oktober 2017 in Augsburg richt zich op de Zuid-Duitse markt, net als de Heldenmarkt Stuttgart op 4 en 5 november 2017 in Stuttgart.

Nederlandse ondernemers kunnen ook direct Duitse biologische supermarktketens en biologische groothandels benaderen. Alnatura, Denn's Biomarkt/Dennree, Basic en Bio Company zijn de grootste Duitse bio-retailers. Sommige supermarktketens zijn tegelijkertijd groothandels, zoals Alnatura en Denn's Biomarkt/Dennree.

Zie hier een uitgebreide lijst van biologische supermarkten, biologische groothandels en reformwinkel in Duitsland.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: