Te kleine afzetmarkt vormt probleem
Nieuwe voedselinitiatieven vinden niet snel een voedingsbodem
Opinieblad Vork laat in het artikel 'Zaadje op de rotsbodem' zien hoe lastig het is om duurzame voedselinitiatieven van de grond te tillen. In het artikel worden vier initiatieven onder de loep genomen. Alle initiatiefnemers krijgen veel steun van sympathisanten, klanten of bondgenoten. Ook de overheid geeft soms steun in de vorm van subsidies. Toch blijkt het lastig de initiatieven op te schalen.
Onderzoekers van Wageningen Economic Research spraken met de ondernemers. Uit de gesprekken bleek dat het vooral lastig is de klanten te bereiken. Hoe sympathiek, mediageniek of authentiek uiteenlopende voedselinitiatieven ook zijn, ze bevinden zich aan de randen van de markt. Om de voedingsbodem voor succes te verstevigen raden de onderzoekers nieuwe voedselinitiatieven aan zich explicieter als voorbeelden van sociale innovatie positioneren.
Lees hier het volledige artikel terug.
Bron: Vork