Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Te kleine afzetmarkt vormt probleem

Nieuwe voedselinitiatieven vinden niet snel een voedingsbodem

Nederland kent veel nieuwe voedselinitiatieven. Ze proberen onderscheidend voedsel te produceren, bijvoorbeeld door zich te richten op duurzaamheid, de regio, of 'authentiek' vakmanschap. Drie onderzoekers van Wageningen Economic Research vroegen vier nieuwe ondernemers of het hen lukt een afzetmarkt te creëren. Wat blijkt: veel initiatieven zijn als het bijbelse zaadje op de rotsbodem waar weinig aarde ligt - ze komen snel op, maar omdat ze weinig wortels hebben, verdorren ze snel. Door zich explicieter als vorm van sociale innovatie te positioneren kunnen ze hun continuïteit verbeteren en hun afzetkansen vergroten.

Opinieblad Vork laat in het artikel 'Zaadje op de rotsbodem' zien hoe lastig het is om duurzame voedselinitiatieven van de grond te tillen. In het artikel worden vier initiatieven onder de loep genomen. Alle initiatiefnemers krijgen veel steun van sympathisanten, klanten of bondgenoten. Ook de overheid geeft soms steun in de vorm van subsidies. Toch blijkt het lastig de initiatieven op te schalen.

Onderzoekers van Wageningen Economic Research spraken met de ondernemers. Uit de gesprekken bleek dat het vooral lastig is de klanten te bereiken. Hoe sympathiek, mediageniek of authentiek uiteenlopende voedselinitiatieven ook zijn, ze bevinden zich aan de randen van de markt. Om de voedingsbodem voor succes te verstevigen raden de onderzoekers nieuwe voedselinitiatieven aan zich explicieter als voorbeelden van sociale innovatie positioneren.

Lees hier het volledige artikel terug.

Bron: Vork
Publicatiedatum: