Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje kampioen in biologische kasgroenten

Tholen – De biologische teelt in Spanje is bezig aan een enorme opmars, met name binnen de kasgroenten. Heeft dat een ontwrichtend effect op de markt of is het een kwestie van vraag en aanbod? We vragen het Job van den Berg van Bio Montaña. "De Nederlandse kasgroenteteelt hoeft niet te vrezen voor haar bestaansrecht. Daarvoor is de vraag naar bio te groot en is de productie in Spanje té afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat blijft natuurlijk een grote risicofactor."

De economische crisis stond de groei van bio lange tijd in de weg. Nu die is weggeëbd kiest de consument steeds vaker en bewuster voor biologische groenten, merkt Job. Hij is werkzaam bij Bio Montaña, de Spaanse partner van de Best Fresh Group. "Die omslag zie je nu ook op teeltniveau. De grotere conventionele namen in Spanje mengen zich nu ook in bio. Zij denken meteen in grote volumes. Het gaat dan meteen om honderden hectaren."

Spanje als voorkeursleverancier

De invloed van bio in Spanje heeft al merkbaar effect op de Nederlandse teelt. "Een Duitse retailer als Aldi Nord ziet in Spanje een betrouwbare partner voor een jaarrond levering van de welbekende drie-eenheid tomaat, paprika en komkommer. De discounter grijpt pas terug op de Nederlandse teelt als de Spaanse niet toereikend is. Daarmee vervult Nederland vooral een rol als 'gaatjes-opvuller'. Voorheen was dat precies andersom. Op gezette momenten keek de markt dan alleen naar Hollands product en kwam Spanje er niet of nauwelijks aan te pas", weet Job. "De markt in Spanje ontwikkelt zich qua bio-aanbod dusdanig dat de retail niet meer op voorhand Holland-trouw is. Spanje heeft hard aan de weg getimmerd om als jaarrond producent te boek te staan. En niet zonder succes, zo blijkt."

"Prijstechnisch is telen in Spanje efficiënter", vervolgt Job. "Als het puntje bij het paaltje komt, is de prijs voor grote retailers vaker van doorslaggevend belang dan het land van herkomst, de lokale biowinkel daargelaten." De handelaar benadrukt hierbij dat zolang de kwaliteit van het Spaanse product niet onderdoet voor het Hollandse, Spanje in de huidige omstandigheden al snel voorkeursleverancier wordt, daar het Iberisch Schiereiland een veelvoud aan producten jaarrond kan telen.

Diepte-investeringen vergroten afzetmogelijkheden

De kwaliteit van de teelt zelf is de afgelopen jaren flink toegenomen. Job: "Telers investeren in steeds modernere kassen, die ook 's winters verwarmd kunnen worden. Dat zie je ook terug in de kwaliteit van het product. Kapitaalinjecties in gekoeld transport en opslag, hypermoderne geklimatiseerde loodsen en een hogere omloopsnelheid van teelt tot verpakt product hebben allemaal een positieve impact op de houdbaarheid. Dat vergroot natuurlijk ook de afzetmogelijkheden."

Door deze ontwikkelingen is er binnen het segment kasgroenten een zekere overlap met Hollands product. De volumes Spaanse komkommers kwamen aan de start van het seizoen in grote getale binnen. Dat had ook zijn weerslag op de prijsvorming. "De afgelopen weken stonden de prijzen voor courgettes en komkommers enorm onder druk. Bij zulke lage prijzen trekken telers vanzelf weg en komt de natuurlijke balans weer terug", besluit Job. Binnen de vollegrondsgroenten is er van overlap weinig sprake. De afzet daarvan loopt redelijk synchroon.

Voor meer informatie:
j.vandenberg@biomontana.com
www.biomontana.com