Het shoppergedrag van de Nieuwe Nederlander (niet-Westerse allochtoon met een islamitische achtergrond) verschilt sterk met die van de autochtone Nederlanders. Zo heeft 40% van de nieuwe Nederlanders een voorkeur voor een A-merk terwijl dit bij de autochtone Nederlander slechts in 18% het geval is. Ook doen nieuwe Nederlanders veel vaker impulsaankopen.
Voorafgaand aan een winkelbezoek weet 46% van de nieuwe Nederlanders exact wat ze gaan kopen terwijl dit bij de autochtone Nederlanders veel hoger is (67%). De nieuwe Nederlander geeft vaker onverwachts geld uit en is snel te verleiden tot het doen van een aankoop. Zowel de houding als het shoppergedrag van de nieuwe Nederlander verschilt ten opzichte van de autochtone Nederlander. Dit blijkt uit GfK onderzoek naar het shoppergedrag, aankoopbeslissingen en onderliggende motivatie onder 500 Nieuwe Nederlanders.
De Nieuwe Nederlander doet vaker aankopen en geeft meer uit dan de autochtone Nederlander. Onderhandelen is voor hen heel gewoon. Ook zijn ze bereid langer te reizen voor hun aankopen en trekken ze meer tijd uit als ze eenmaal in een winkelcentrum zijn.
De voorkeur voor biologisch onder de nieuwe Nederlander is groot. 48% van hen prefereert biologisch terwijl dat voor 24% van de autochtone Nederlander geldt.
Bron: GfK
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Als we stoppen met gifgebruik en kunstmest, dan zal er veel goeds gebeuren voor de boeren"
- "Basilicumolie, waar het allemaal mee begon, is nog altijd ons meest populaire product"
- QR-code neemt consument bij de hand in de wereld van specerijen
- PAN Nederland constateert meer bestrijdingsmiddelen in tuinplanten
- Maria Geuze nieuwe directeur Slow Food Youth Network Nederland
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-29 LTO Nederland: "25 miljard voor verwoestend stikstofbeleid zonder doorrekening"
- 2022-06-28 Werkgeversonderzoek: Organisaties zijn positief over flexibel werken
- 2022-06-28 "Oorlog in Oekraïne leert EU belangrijke voedsellessen"
- 2022-06-28 UWV: Meeste cliënten met langdurige coronaklachten volledig arbeidsongeschikt
- 2022-06-27 "Kabinetsaanpak krapte arbeidsmarkt biedt geen oplossing voor korte termijn"
- 2022-06-27 "GLB: Hoeveel zijn biologische telers waard?"
- 2022-06-27 Hoofdlijnen onrealistisch stikstofbeleid ongewijzigd, provinciale ruimte voor invulling
- 2022-06-24 Economie groeit licht in eerste kwartaal 2022
- 2022-06-23 'Zeeland zonder boeren = Amsterdam zonder hoeren'
- 2022-06-23 LTO-standpunt in datacenterdebat: "Alle kleine beetjes landbouwgrond tellen"
- 2022-06-22 Duizenden boeren protesteren in Stroe
- 2022-06-22 In memoriam: Frans baron van Verschuer
- 2022-06-22 Gevreesde faillissementsgolf nu toch verwacht in 1e helft 2023
- 2022-06-22 Toezicht op juist gebruik gewasbescherming via monsternames
- 2022-06-21 "Er moet recht gedaan worden aan bedrijven die al serieuze stappen hebben gezet richting innovatie en extensivering, zoals biologische bedrijven"
- 2022-06-21 Jonge boeren cynisch: "Bij Van der Wal makelaardij bent u aan het juiste adres"
- 2022-06-21 Vlaamse bio-areaal groeide in 2021 tot bijna 10.000 hectare
- 2022-06-17 Franse bio-sector behoudt stabiel marktaandeel
- 2022-06-17 "Het meetmodel werkt, maar de minister haalt er te hoge reductiedoelen uit"
- 2022-06-16 "Toekomst uitzendbranche onder druk"