Grafiek over ontvankelijkheid ten opzichte van biogerechten: 31 procent zou in kantines bewust de voorkeur geven aan gerechten die geheel of deels uit biologische levensmiddelen bestaan. Bron: BMEL
Bio heeft potentieel in centrale keukens
De bioconsumptie bij centrale keukens– oftewel in kantines of mensa's - vormde dit jaar een zwaartepunt bij de biobarometer. De enquête onder kantinegebruikers laat zien dat het aanbod aan biologische gerechten hier uitgebreid kan worden. Slechts 18 procent van hen kan dagelijks minstens één biologisch gerecht uit het menuaanbod kiezen. De belangstelling is echter duidelijk groter: 69 procent van de ondervraagde werknemers en studenten staat echter open voor biologische gerechten. Van hen was 96 procent bereid om een meerprijs voor dit aanbod te betalen.De buitenshuisconsumptie, waar het aanbod in kantines toe telt, heeft een aandeel van één derde aan de Duitse levensmiddelenmarkt. Dat laat zien dat een stijging van het biologisch aandeel in dit gebied groot potentieel heeft.
Grafiek over de bereidheid om per middagmaaltijd meer te betalen voor een biologisch gerecht. 96 procent van de ondervraagden, die belangstelling hebben in biologische gerechten, zegt dat zij voor een biologisch gerecht een meerprijs van minstens 50 cent zouden betalen. Bron: BMEL
Aanbod op veel plaatsen
Biologische levensmiddelen kunnen op veel plaatsen gekocht worden. De supermarkten zijn hierbij echter favoriet. 86 procent van de ondervraagden die biologische levensmiddelen kopen, koopt ze hier. Discounters en weekmarkten (70 c.q. 58 procent) volgen daarna. Bij de bakker, direct bij de producent, in biologische winkels of natuurvoedingswinkels en bij de slager koopt 50 procent van de ondervraagden biologische levensmiddelen.Aankoopargumenten biologische producten
De redenen voor het kopen van biologische levensmiddelen zijn veelvoudig: het diervriendelijker houden van dieren en minder toegevoegde stoffen in producten staan samen op de eerste plaats en worden door 90% van de ondervraagden genoemd als aankoopreden. De lokale herkomst van de producten verbonden met het steunen van lokale bedrijven evenals een zo laag mogelijk belasting met schadelijke stoffen volgen samen op de tweede plaats en zijn door 87 procent van de ondervraagden als aankoopargument genoemd. Andere aankoopargumenten die vaak genoemd werden waren een gezonde voeding (84 procent), het leveren van een bijdrage aan de ondersteuning van de biologische landbouw (82 procent) en milieubescherming (81 procent).Voor de biobarometer 2017 werden in december 2016 en januari 2017 1.004 consumenten ondervraagd door marktonderzoeksinstituut infas.