Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fairtrade keurmerk komt naar de VS

Iets ten noorden van de grens met Mexico ligt Wholesum Harvest. Dit familiebedrijf is eigenaar van het eerste Amerikaanse teeltbedrijf dat een keurmerk heeft gekregen van Fair Trade USA. Dit betekent dat het heeft voldaan aan meer dan 300 eisen op het gebied van werkomstandigheden en bescherming van het milieu. Consumenten in de Verenigde Staten zullen fair trade kenmerken waarschijnlijk wel kennen van koffiebonen of cacao van boeren uit landen als Ethiopiƫ of Guatemala. Allerlei producten kunnen nu echter een fair trade keurmerk krijgen: van kleding tot zeevruchten. Fair Trade USA wil deze keurmerken nu nog verder uitbreiden, zodat binnenlandse activiteiten deze ook kunnen aanvragen.

Ambtenaren van Fair Trade verwachten dat het komende jaar nog tientallen Amerikaanse farms een keurmerk zullen krijgen. De laatste jaren hebben ook non-profit bedrijven, zoals het Agricultural Justice Project en het Equitable Food, hun eigen keurmerk opgezet.

Het familiebedrijf Wholesum teelt biologische komkommers, pompoen, aubergine en paprika. Hun boerderij in Sonora, Mexico, had al een fair trade keurmerk en daarom was het een logische stap om hun Amerikaanse onderneming ook aan te melden voor eenzelfde keurmerk. De Amerikaanse farm kreeg het keurmerk uiteindelijk in Oktober, vier maanden nadat het lange proces van inspecties en controles was begonnen.

"Het doel van Fair Trade USA is om te doen wat de wet niet kan", zegt Hannah La Luzerne, Wholesum's manager duurzaamheid. De boerderij heeft vrijwillig meegewerkt om te voldoen aan de vele eisen van het keurmerk, maar ze ziet het keurmerk als een manier voor het bedrijf om meer geloofwaardigheid en aanzien op te bouwen. 

Lees meer op NPR
Publicatiedatum: