
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Nederlandse exposanten verdiepen zich in de Spaanse markt tijdens Organic Food Iberia
- "Biologisch telen is niet altijd gemakkelijk en de werkdruk is enorm"
- "Zomerreductie houdt paddenstoelenaanbod in balans"
- "Maatwerkoplossing hoge WW-premie seizoensarbeid noodzakelijk"
- Vier verschillende zeewierondernemers winnen Seaweed Innovation Challenge
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
VK: aanhoudende groei bio-omzet, daling landbouwproductie
'Millennials', een aanduiding voor mensen geboren tussen 1980 en 2000, worden vaak genoemd als de drijvende kracht achter de omzetgroei. De reden die hier voor wordt gegeven is dat millenials zich meer bewust zouden zijn van de gezondheidsvoordelen van biologisch eten, en minder graag toevoegingen in hun voeding willen. Omdat persoonlijke voedingsvoorkeuren doorgaans hetzelfde blijven naarmate men ouder wordt, is het aannemelijk dat het huidige consumptie niveau zich in de toekomst verder zal doorzetten. Toch zitten niet alleen millennials achter de groei. Volgens de National Farmers Union (NFU) is de gemiddelde Britse consument van biologische producten tussen de 25 en de 45 jaar oud en onderdeel van een klein huishouden met gemiddeld één of geen kinderen. Omdat ze vaak een hoger besteedbaar inkomen hebben en kopen voor een kleiner huishouden, kunnen zij het zich veroorloven om een hogere prijs te betalen voor een bepaalde kwaliteitsgarantie.
De gezondheid, kwaliteit, en het merkimago van het product blijken een belangrijke rol te spelen voor de Britse consument die kiest voor biologisch. Trendonderzoek laat zien dat de gemiddelde consument vaker op zijn of haar voeding let of calorieën telt. Veel Britse consumenten zijn op zoek naar manieren om in hun vaste eetpatroon gezondere voeding te integreren. Biologische producten worden hierbij gezien als een goede manier om een gezondere levensstijl te bereiken. Voor veel consumenten van biologische voeding weegt de kwaliteit van het product dan ook vaak zwaarder dan de prijs en is een gezond imago van het product doorslaggevend. Sommige biologische producten worden dan ook juist gekocht – zonder dat er bewust wordt gekozen voor het biologische label – omdat ze meer beschikbaar zijn dan non-biologische varianten. Babyvoeding is hier een goed voorbeeld van.
Toch spelen bij de verkoop van biologische producten ook beschikbaarheid en prijs een belangrijke rol. Hoewel nog steeds een derde van de aankopen niet gebaseerd zijn op prijs, zijn consumenten volgens de NFU bijzonder ontvankelijk voor kortingen en aanbiedingen op biologische producten. 50% van de consumenten van biologische producten geven aan nog vaker biologische producten te kopen als deze meer voorhanden waren in de supermarkten, aldus de NFU.
Hoewel de biomarkt in het VK in 2016 voor het vijfde opeenvolgende jaar is gegroeid, neemt de landbouwproductie al sinds 2008 onafgebroken af, meldt Soil Association in haar nieuwste marktoverzicht.
Bron: Agroberichten Buitenland / Soil Association
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-09 "Biologisch telen is niet altijd gemakkelijk en de werkdruk is enorm"
- 2023-06-09 Consumptie biologisch in Frankrijk met 4,6% gedaald
- 2023-06-09 "Zomerreductie houdt paddenstoelenaanbod in balans"
- 2023-06-09 Opvolgers druiventelers krijgen een gezicht
- 2023-06-09 Zorgbestuurders en specialisten krijgen ToekomstProeverij voorgeschoteld bij Van Gelder
- 2023-06-09 Vier verschillende zeewierondernemers winnen Seaweed Innovation Challenge
- 2023-06-08 "Ik vorm mijn bedrijf liever om tot bos dan tot traditioneel landbouwbedrijf"
- 2023-06-07 Agroberries verwerft aandelen in BerryWorld
- 2023-06-07 “Zweden en Marokko nieuwe afzetmarkten voor Xenia-peer”
- 2023-06-07 "Omstandigheden niet optimaal door koud voorjaar en minder natuurlijke bestuivers"
- 2023-06-07 Grote verliezen in Letse fruitteelt vanwege voorjaarsvorst
- 2023-06-07 "Wateroverlast treft biologische oogst in Italië"
- 2023-06-06 "Dat juist Marloe en Raymond de BD-aspergeteelt omarmd hebben, past goed bij hun eigenzinnige karakter"
- 2023-06-06 Boer Ayoub bezoekt bio-fruitteler Wil Sturkenboom
- 2023-06-06 VS: Verkoop biologische citrus daalt
- 2023-06-05 Bio-teler groeit voorzichtig: “Het was maar een beetje meer, maar we kregen ze slecht weg”
- 2023-06-05 Onderzoek naar link tussen beschikbaarheid van zoet water en stikstofefficiëntie
- 2023-06-05 Welke vijf bedrijven maken kans op de BioVLAM 2023?
- 2023-06-05 BD-druiventelers vinden opvolger en kunnen gaan afronden
- 2023-06-02 "In vergelijking met vorig jaar hebben we ons verkoopseizoen eerder moeten beëindigen"