Bio in retail en foodservice groeit hard
In 2016 hadden biologische producten een marktaandeel van 9,7% binnen de Deense retail, waarmee het land wereldwijd een nummer één-positie bekleedt. Ook in de foodservice deed de Deense biosector het niet onverdienstelijk met een groei van 27% in 2015. Aan deze opmars lijkt voorlopig nog geen einde te komen.
Verdeling afzet biologische producten, onderverdeeld naar sector. Bron: Danish Agriculture & Food Council.
Zuivel grootste biologische exportproduct
Op de biologische handelsbalans van Denemarken valt één ding in het bijzonder op: het totale exportvolume komt vrijwel geheel voor rekening van de zuivelindustrie. Daarin is een hoofdrol weggelegd voor Arla, de Zweeds-Deense zuivelcoöperatie die volledig in handen van melkveehouders is en zich 's werelds grootste biologische zuivelproducent mag noemen.In 2016 werd 499 miljoen kg biologische koemelk geproduceerd, goed voor 9% van het totaal. Bio-eieren hadden met 16,7 miljoen kg een nog groter aandeel met 24%. "De rek in de Deense zuivelindustrie is er nog lang niet uit. Volgens de huidige prognose wordt in 2017 tegen de 580 miljoen kg melk geproduceerd", schetst Pedersen.

Verdeling Deense export-import in 2015, onderverdeeld naar productsoort. Bron: Danish Agriculture & Food Council.
Stepping stone
"Zuivel is als productgroep toegankelijk voor zowel de doorgewinterde bioconsument als de consument die zich voor het eerst op biologisch oriënteert. Dat geldt niet zo sterk voor andere productgroepen. Het is niet gebruikelijk dat 'omschakelende' consumenten van de één op de andere dag overstappen op een volwaardig biologisch dieet. Het is een stapsgewijs proces en zuivel is hierin een stepping stone. Het maakt de weg vrij voor producten als groenten en fruit, chocolade en alcoholische dranken", verklaart Pedersen, wiens situatieschets opvallend veel weg heeft van de piramide van Maslow en zijn ordening van behoeftes en noden.
Het zijn de producten op de hogere treden van deze 'behoeftenhiërarchie' waarin de Denen minder zelfvoorzienend zijn. Buiten de lagere dekkingsgraad is de binnenlandse vraag naar deze producten logischerwijs ook een stuk kleiner.
Voor meer informatie:
Eyvind Pedersen
ep@lf.dk