Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fietsende Nederlandse handelsdelegatie verkent Scandinavië

Tholen – Voor even kleurden Denemarken en Zweden oranje. Onder begeleiding van psps export & investment services doorkruiste een 'fietsende handelsdelegatie' op 27 en 28 maart het retaillandschap van Kopenhagen en Malmö. De Nederlandse ambassade te Kopenhagen verzorgde tijdens deze tweedaagse ondernemersmissie een uitgebreide briefing om inzicht te krijgen in de Scandinavische marktkansen en de huidige handelsbetrekkingen. Zo werden de deelnemers in betrekkelijk korte tijd op de hoogte gesteld van alle ins en outs.


De deelnemers van de ondernemersmissie naar de 'Nordics'.

Het bleef uiteraard niet alleen bij een theoretisch kader. Na de briefing werden groothandels, leveranciers, retailers en andere kleine en middelgrote winkelformules bezocht. Aan de hand van matchmakingsessies met inkoopverantwoordelijken kregen de deelnemers de kans om hun producten onder de aandacht te brengen en af te tasten in hoeverre hun exportwensen rijmen met de Scandinavische markt.

Een bezoek aan het Deense Wiik & Co, een van de belangrijkste leveranciers van conventionele en biologische levensmiddelen in Scandinavië, vormde het startschot. Het bedrijf heeft een vestiging op een half uur rijden van Kopenhagen en is een van de belangrijkste leveranciers van conventionele en biologische levensmiddelen in heel Scandinavië. Wiik belevert vanuit hun 4000 m2 magazijn hoofdzakelijk foodservice, groothandels en retailers.

Weer terug in de binnenstad van de Deense residentiestad volgde een bezoek aan Spidsroden, een winkel midden in een studentenwijk. De winkel is gespecialiseerd in vegetarische producten en heeft recent nog grote transformatie ondergaan. De voorheen coöperatieve winkel heeft lokale productie en afzet nog altijd hoog in het vaandel staan.

Na het ochtendgloren waagde de handelsdelegatie op dag twee de oversteek naar het Zweedse Malmö, om te onderzoeken waar de marktkansen voor product placement bij de noorderburen lagen. In alle vroegte bezocht de delegatie Recomarket, een winkel die maar liefst driekwart van haar totaalomzet uit online verkoopactiviteiten haalt. Opvallend was het grote aanbod free from-producten, vrijwel allemaal in stazakverpakking en daarmee meteen ready to deliver.

In een volgend bezoek nam Ali Barjawi van United Interfood nam de groep op sleeptouw in zijn magazijn. Vanuit een opslagplaats in een buitenwijk van Malmö handelt de excentrieke Libanees in (lang) houdbare levensmiddelen voor de gehele Zweedse markt. Tot op heden spelen biologische producten daar weinig tot geen rol in.

Weer terug in het centrum van Malmö werd Green foodmarket aangedaan. Het winkel- en horecaconcept ineen heeft een bijzonder chique uitstraling en grossiert in een omvangrijk aanbod voedingsmiddelen. In Green foodmarket is de grens tussen flaneren en consumeren flinterdun.

Bij een vestiging van Astrid och Aporna, dat deel uitmaakt van groothandel Good Trade Scandinavia, volgde weer een totaal andere beleving. De oprichter opende deze winkel tien jaar geleden omdat hij een grote vraag naar een 100 procent vegetarische winkel voorzag. De winkelinrichting en de verpakkingen zijn een ode aan de boeken van Astrid Lindgren.

Voor vertrek naar Nederland was er nog ruimte voor een bliksembezoek aan Netto, een van Zwedens grootste retailers. De biologische producten lagen her en der verspreid over de winkelvloer en gingen op in het assortiment. De groenten- en fruitafdeling vormde hierop een uitzondering. In het AGF-schap werd het biologisch product sterk benadrukt ten opzichte van het gangbare aanbod.

De komende dagen verschijnen uitgebreide sfeerimpressies van de bezochte winkels en artikelen met betrekking tot de Deense en Zweedse markt.