"Bio is de hype wel voorbij"
Nautilus deed de oproep, omdat het de markt voor biologische producten ziet toenemen, terwijl het aanbod achterblijft. Bottleneck voor veel bedrijven is de omschakelperiode van twee tot drie jaar waarbij het product nog niet als biologisch vermarkt mag worden. Ook het zich eigen maken van de teelt vergt veel van nieuwe telers. Nautilus wil omschakelaars daarom actief gaan ondersteunen in het proces van omschakeling en bij de afzet van het product tijdens en na de omschakeling.
Nautilus heeft op dit moment vier hardfruittelers die lid zijn en werkt daarnaast via de groothandel indirect samen met een grotere groep telers. Vanuit de markt is er absoluut vraag naar biologisch fruit, stelt Hein: "We hebben genoeg aanvragen voor dit nieuwe seizoen. Het fruit gaat makkelijk weg". Het beeld dat hij voor fruit schetst, geldt over de hele linie voor biologische producten. "Bio is de hype wel voorbij, het is een markt die toekomst heeft. De toenemende vraag naar bio is deels geïnitieerd door Albert Heijn en andere supermarkten zie je nu volgen. De omzetstijging bij supermarkten gaat bovendien niet af van die van natuurvoedingswinkels en biospeciaalzaken als Ekoplaza", aldus Hein.
De toenemende vraag vanuit de retail vraagt ook een andere benadering vanuit Nautilus. Hein denkt daarbij aan conceptrassen, waar hij graag mee aan de slag wil. Ook is de afzetorganisatie op dit moment bezig de bewaar- en sorteercapaciteit van hardfruit verder uit te breiden om zo ook beter te kunnen inspelen op de groeiende markt.
Bron: NFO