Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Wolff, Nautilus Organic:

"Bio is de hype wel voorbij"

Vanuit de gangbare fruitteelt neemt de belangstelling voor de biologische teelt toe. Op de oproep van Nautilus Organic voor een voorlichtingsbijeenkomst voor potentiële omschakelaars reageerden een handvol gangbare fruittelers met serieuze interesse voor de biologische teelt. "In absolute aantallen gaat het om weinig telers, maar in de biologische fruitteelt zijn dat er al veel", vertelt Hein Wolff, directeur van Nautilus Organic.

Nautilus deed de oproep, omdat het de markt voor biologische producten ziet toenemen, terwijl het aanbod achterblijft. Bottleneck voor veel bedrijven is de omschakelperiode van twee tot drie jaar waarbij het product nog niet als biologisch vermarkt mag worden. Ook het zich eigen maken van de teelt vergt veel van nieuwe telers. Nautilus wil omschakelaars daarom actief gaan ondersteunen in het proces van omschakeling en bij de afzet van het product tijdens en na de omschakeling.

Nautilus heeft op dit moment vier hardfruittelers die lid zijn en werkt daarnaast via de groothandel indirect samen met een grotere groep telers. Vanuit de markt is er absoluut vraag naar biologisch fruit, stelt Hein: "We hebben genoeg aanvragen voor dit nieuwe seizoen. Het fruit gaat makkelijk weg". Het beeld dat hij voor fruit schetst, geldt over de hele linie voor biologische producten. "Bio is de hype wel voorbij, het is een markt die toekomst heeft. De toenemende vraag naar bio is deels geïnitieerd door Albert Heijn en andere supermarkten zie je nu volgen. De omzetstijging bij supermarkten gaat bovendien niet af van die van natuurvoedingswinkels en biospeciaalzaken als Ekoplaza", aldus Hein.

De toenemende vraag vanuit de retail vraagt ook een andere benadering vanuit Nautilus. Hein denkt daarbij aan conceptrassen, waar hij graag mee aan de slag wil. Ook is de afzetorganisatie op dit moment bezig de bewaar- en sorteercapaciteit van hardfruit verder uit te breiden om zo ook beter te kunnen inspelen op de groeiende markt.

Bron: NFO
Publicatiedatum: