Toename veganistische productgroepen op VegFestNL

Veganistische lifestyle neemt een vlucht

Tholen – Terwijl menig winkelstraat afgelopen weekend volliep voor de laatste Sinterklaasaankopen, vormde de Jaarbeurs in Utrecht het decor voor VegFestNL, het grootste vegan event in Nederland. "De pubquiz op zaterdag trok veel bekijks en ook de zondag voor pakjesavond kon rekenen op een flink aantal bezoekers. Zeker voor een Sinterklaasweekend ben ik zeer tevreden", blikt organisatrice Christine Burgemeester terug.



"Ik probeer met de evenementen die ik organiseer mensen op een prettige en leuke manier in contact te laten komen met deze levensstijl", vertelt Christine, zelf veganist. "Daarom ben ik ook zeer blij en trots om te horen dat veel bezoekers zich zo welkom hebben gevoeld op het evenement. We maken geen onderscheid tussen mensen. De diehard veganist kon terecht voor de nieuwste veganistische producten, degenen die niet of minder bekend zijn met deze lifestyle konden daar op het evenement op laagdrempelige wijze kennis over opdoen." Voor bezoekers was er bijvoorbeeld een uitgebreid lezingenprogramma waarbij de thema's gezondheid, dier, milieu, voedselverdeling en religie centraal stonden. Veel van de sprekers hadden een wetenschappelijke achtergrond.

Veganisme neemt een grote vlucht in Nederland, merkt Christine op. Dat blijkt ook uit cijfers. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme schat het aantal veganisten op zo'n 60.000. Tien jaar geleden was dat nog slechts een kwart. "Veganisten hebben zich de afgelopen jaren veel beter geclusterd en ook zichtbaarder opgesteld." Daarmee treedt de veganistische lifestyle langzaam maar zeker in de voetsporen van het inmiddels redelijk algemeen geaccepteerde vegetarisme.



Dat vertaalt zich in de praktijk ook in een toename van het aantal veganistische productgroepen, ziet Christine. "Onder de standhouders – maar ook in het algemeen – is het opmerkelijk dat tal van vegetarische bedrijven overgaan op veganistische producten. Commerciële bedrijven zullen voor een nichemarkt van 60.000 potentiële klanten niet snel een compleet nieuw product in de markt zetten. Maar gecombineerd met andere voedselwensen, denk aan mensen met lactose- of glutenintolerantie of religieuze voedingsvoorschriften (kosjer, halal), is het voor bedrijven eenvoudiger en daarmee ook lucratiever om producten te ontwikkelen die aan al deze criteria tegelijk voldoen. Veganistische producten voorzien daar vaak in."

Er komt veel bij kijken om een evenement als deze te organiseren, laat Christine weten. Zo heeft zij de Jaarbeurs verzocht om alle producten met melk en honing van de beursvloer af te halen. Ook is er bewust gekozen voor bioafbreekbare producten en verpakkingsmaterialen in plaats van plastic. "Om de veganistische lifestyle goed uit te kunnen dragen, is het van belang om in gesprek te gaan met alle betrokken partijen en hen waar nodig verder te begeleiden. Zo houd ik intakegesprekken met alle standhouders. Als zij bijvoorbeeld ook productgroepen hebben die niet vegan zijn, bereid ik ze voor op het type vragen dat ze van bezoekers kunnen ontvangen. Die dialoog is belangrijk."


 
Voor meer informatie:
Christine Burgemeester
Vegetafel
Bergselaan 32d
3037 CA Rotterdam
M: 06-41959752
info@vegenement.nl
www.vegfest.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven