Bijsturen kosten importcontroles
Uit het rapport blijkt dat de kosten voor importcontroles in Nederland vele malen hoger liggen dan in omringende landen en dat aan belangrijke voorwaarden van de overheidsrichtlijn voor het doorberekenen van inspectielasten niet wordt voldaan. Toch concludeert Staatssecretaris Van Dam dat de tarieven van de NVWA internationaal gezien niet uit de pas lopen en dat 'op een enkel onderdeel na' voldoen aan Maat Houden. TLN/FENEX ziet zich daarom genoodzaakt om een beroep te doen op de Tweede Kamer om de kosten voor importcontroles bij te sturen.Kosten importcontroles aanzienlijk hoger in Nederland
Uit het onderzoek van PWC blijkt dat de totale kosten voor importcontroles in totaal bijna zeven keer hoger liggen dan in België (13,6 miljoen euro tegen 2,3 miljoen euro). Gecorrigeerd tegen de importwaarde van de goederen liggen deze kosten in Nederland nog steeds zo'n 43 procent hoger. De Europese Unie schrijft voor importcontroles minimumtarieven voor. In Nederland steken de tarieven voor importcontroles het hoogst boven deze minimumtarieven uit.Tarieven NVWA niet conform richtlijn 'Maat Houden'
Het onderzoek van PWC wijst uit dat niet voldaan wordt aan essentiële criteria van 'Maat Houden', de richtlijn van het kabinet voor het doorberekenen van inspectielasten. Er wordt geen rekening gehouden met het effect van de tarieven op de internationale concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven.Tweede Kamer aan zet
TLN/FENEX waarschuwt al jaren voor het nadelige concurrentiële effect van de hoge tarieven van importcontroles. De Raad van State (RvS) concludeerde onlangs dat de manier waarop de tarieven van de NVWA worden doorbelast niet conform de richtlijn Maat Houden is. TLN/FENEX doet nu een dringend beroep op de Tweede Kamer om, conform de conclusies van de RvS, de tarieven van de NVWA bij te sturen en zeer kritisch naar de aanbiedingsbrief van Staatssecretaris van Dam te kijken.
Bron: TLN