Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktomzet biologisch keurmerk +18% naar €368 mln

De verkoop van duurzame voeding zit al jaren in de lift. Over totaal 2015 groeide dit segment al met 16 procent en in het eerst half jaar van 2016 zette de groei door met 24 procent. Dit blijkt uit de cijfers gemeten door onderzoeksbureau IRI voor de Monitor Keurmerken.

De verkopen van duurzame voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste half jaar van 2016 gestegen naar bijna 1,3 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar lag de omzet van duurzame voeding nog maar net boven de 1 miljard euro. Over totaal 2015 bedroeg de 'duurzame' omzet overigens ruim 2,1 miljard in het supermarktkanaal: 9,1 procent van de totale voedselomzet. Met een groei van 24 procent in 2016 groeit duurzame voeding dus fors sterker dan 'reguliere' voeding: de totale supermarktomzet laat namelijk een groei van 2,4 procent zien in het eerste half jaar. De supermarktomzet voor producten met biologisch keurmerk is met 18 procent gestegen naar 368 miljoen euro.



Groei totaal duurzaam zowel aanbod als vraag gedreven

Duurzaam wordt door IRI gedefinieerd als alle producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR of Milieukeur. De sterke groei van totaal duurzaam komt voort uit verschillende factoren. Enerzijds groeit het aanbod, doordat supermarkten, ook gestimuleerd door diverse actiegroepen, er steeds vaker voor kiezen om het reguliere aanbod te vervangen voor een duurzamer alternatief. Aan de andere kant is er ook een consumententrend van stijgend bewustzijn over wat we eten, over dierenwelzijn en over de herkomst van onze voeding.

Grootste groei voor vlees en vis

De 3 grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ (samen goed voor 80 procent van de totale omzet). De grootste absolute groei wordt gerealiseerd door Beter Leven, De groei van Beter Leven Keurmerk wordt vooral gedreven door de groei van 1 ster producten en dan vooral varkensvlees en kip. Bij varkensvlees zien we dat de groei vooral gedreven wordt doordat regulier varkensvlees door de supermarkten wordt vervangen door Beter Leven met 1 ster. Echter ook de omzet van producten met 2&3 sterren zit sterk in de lift wat aangeeft dat ook de shopper steeds vaker bewust kiest voor meer diervriendelijke voeding. Niet alleen vlees maar ook vis wordt steeds duurzamer. De hoeveelheid vis die verkocht wordt met een ASC keurmerk (voor gekweekte vis) of een MSC logo (voor wilde vis) groeide met 39 procent. Vooral de omzet in verse vis zoals zalm met een duurzaamheidslogo is toegenomen.

Bron: IRI
Publicatiedatum: