Verkoop biologische producten €5,3 miljard in 2015

De vraag naar voedsel- en drankproducten met een biologisch label neemt toe, met name in de biologische landbouwsector. Verkoop van gecertificeerde biologische producten bereikte de 5,3 miljard euro in 2015, 14 procent hoger dan in 2014. Dit zijn resultaten van de 2015 Certified Organic Survey van de USDA's National Agricultural Statistics Service (NASS). 

Volgens de enquête telt de VS 12.818 biologische landbouwbedrijven. De top 10 staten betreffende verkoop waren verantwoordelijk voor 78 procent van de totale gecertificeerde biologische verkoop in de VS in 2014 en 2015. Californië nam de leiding met 2,1 miljard euro, een toename van 183 miljoen euro sinds het voorgaande jaar. Er is potentieel voor groei in de industrie aangezien bestaande biologische telers nog eens 611 miljoen vierkante meter aan het omzetten zijn naar biologische productie. 

De selectie van gecertificeerde biologische producten in 2015 varieerde van zuivel en vlees tot fruit, groenten en granen. De verkoopwaarde van dierlijke producten was het grootste (1,7 miljard euro) gevolgd door groenten (1,2 miljard euro); fruit, boomnoten en bessen (1 miljard euro); vlees en gevogelte (662 miljoen euro); en veldgewassen (588 miljoen euro). 



De top 5 producten in gecertificeerde biologische verkoop waren: 

- Melk: 1 miljard euro, 8,4 procent toename vanaf 980 miljoen euro in 2014
- Eieren: 652 miljoen euro, 74,5 procent toename vanaf 374 miljoen euro in 2014
- Vleeskuikens: 374 miljoen euro, 13,1 procent toename vanaf 224 miljoen in 2014
- Appelen: 269 miljoen euro, 20 procent toename vanaf 224 miljoen euro in 2014
- Sla: 233 miljoen euro, afname van minder dan 1 procent vanaf 235 miljoen in 2014

71 procent van de Amerikaanse gecertificeerde biologische landbouwbedrijven gaven aan dat ze hun producten verkopen aan groothandelaren. Groothandelaren zoals inkopers voor supermarkten, verwerkers, distributeurs, inpakkers en coöperatieven, dienen als kanaal voor de telers om hun producten bij de consument te krijgen. 36 procent verkocht hun producten direct aan de consument en 22 procent verkocht de producten direct aan supermarkten en instituties.

In supermarkten was de verkoopwaarde van alle biologische producten 43,3 miljard euro, 11 procent hoger dan vorig jaar. Dit geeft aan dat de biologische voedselmarkt 3 procent harder is gegroeid dan de algemene voedselmarkt, volgens de laatste enquête over de biologische industrie afgenomen door de Organic Trade Association (OTA). 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven