Coop voortrekker in Deense bio-opmars

Tholen - Vroeg in de jaren ’80 was de Deense supermarktorganisatie Coop een van de eerste supermarkten in het land die biologische producten in het assortiment op nam. Nu, zo'n 25 jaar later, is biologisch niet meer weg te denken uit de Deense supermarkten. "Het begon in 1981 met peen en aardappelen," vertelt Thomas Roland van de retailorganisatie.

Die eerste producten werden ingekocht bij een opmerkelijk gezelschap van jonge hippie-ondernemers die op een landgoed begonnen met de biologische teelt. Twee jaar later introduceerde Coop biologische melk. Daarmee liep de supermarkt voor op in de ontwikkeling van de sector. In diezelfde jaren presenteerde Coop een label voor de bio-producten; een groene Ø. In 1990 nam de Deense regering het label over van de supermarktketen en veranderde het groen naar rood. Daarmee werd de rode Ø het officiële Deense logo voor biologische producten.



Thomas Roland op de AGF-afdeling bij een SuperBrugsen.

Biologisch manifest

De biologische sector groeide flink. In 2014 verscheen een biologisch manifest van Coop. "De insteek van het manifest was om biologische producten betaalbaar te maken voor iedereen,” vertelt Thomas. “Daarnaast wilden we een einde maken aan de einde ongezonde reclamecampagnes.” De trend onder supermarkten was om eens in de drie tot vier weken de biologische producten met grote kortingen in de aanbieding te zetten. Dan piekte de verkopen, maar werden producten tegen ongezonde prijzen aangeboden. Daar wilde Coop verandering in brengen door de prijzen structureel te verlagen en geen forse aanbiedingen meer te doen. "We verlaagden de prijzen met gemiddeld 10 procent en dat resulteerde in een forse groei."

Vanuit de sector was er weinig weerstand tegen deze ontwikkeling. "We hadden hiervoor de steun van Organic Denmark (de brancheorganisatie, red.) en we wilden geen grote druk op de prijzen," verklaard Thomas. “Het is beter voor iedereen, we zien forse groei.” De biologische producten zijn ondertussen goed voor 9 procent van de omzet. Gemiddeld koop 70 procent van de klanten biologische producten, in de regio's Kopenhagen en Aarhus is dat zelfs 80 procent. Daarnaast doet de gemiddelde consument met biologische producten in het winkelwagentje diversere aankopen.


De eieren in deze Superbrugsen zijn uitsluitend biologisch, vertelt Thomas Roland.

Alleen biologisch

Coop telt 1200 winkels verdeeld over verschillende formules. SuperBrugsen is een van de formules, waarvan zo’n 10 procent van het assortiment uit biologische producten bestaat. Gemiddeld telt deze winkelformule 15.000 tot 20.000 producten. Kvickly, met 82 filialen, biedt ook meer non-food producten aan. Hier staan zo’n 1600 tot 1800 biologische producten in het schap. Met 450 filialen Fakta is Coop actief in het discountsegment. Zo’n 8 procent van het assortiment bestaat uit biologische producten. Vergelijkbaar met SuperBrugsen, maar kleiner is de Dagli’Brugsen. Een formule met 400 filialen. Tot slot is er in de regio Kopenhagen de formule Irma te vinden. Deze winkels halen meer dan 30 procent van hun omzet uit biologische producten. “Deze formule heeft een focus op kwaliteit en hoge standaarden. De prijzen zijn gemiddeld 5 procent hoger.”

"Het aanbod biologische producten wordt steeds groter, maar we communiceren dat niet altijd," sluit Thomas af. Zo zijn er producten waarvan uitsluitend een biologische variant aangeboden wordt. Bij Irma gaat dat bijvoorbeeld om bananen, citroenen, eieren en melk.

Meer informatie:
Coop Denmark
Thomas Roland
+45 30 91 92 42
thomas.roland@coop.dk

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven