Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument wil gemak en weinig kosten bij duurzame maatregelen

Slechts 13 procent van de Nederlanders denkt dat hun eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts circa de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven. Duurzaamheid moet vooral gemakkelijk zijn en niet te veel kosten. En het moet bewezen zinvol zijn. Ook legt de consument een groot deel van de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven. Dat blijkt uit een onderzoek van customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse) en Heartbeat Strategy onder ruim 1.000 consumenten.

Afval scheiden meest toegepaste maatregel

De meeste consumenten kiezen voor relatief makkelijke en bekende maatregelen, zoals afval scheiden (79 procent), de verwarming lager zetten (60 procent) en korter douchen (51 procent). Zodra maatregelen meer impact hebben neemt de animo af. Zo reist slechts 29 procent bewust met het OV om het milieu te sparen en een op de tien (12 procent) heeft zonnepanelen. Willem Brethouwer, directeur SAMR: "Consumenten zijn op zoek naar gemak. Ook als het gaat om duurzame maatregelen. Ze zien het nut van de maatregelen vaak niet in, en het kost te veel moeite om het in hun leven toe te passen. Hoe makkelijker het wordt gemaakt, hoe meer men geneigd is om milieubesparende maatregelen toe te passen."

Ook het kopen van lokaal geproduceerde (27 procent) of biologische producten (22 procent) is een minder populaire maatregel, omdat dit volgens de consument te duur is. Verpakkingsmateriaal vermijden is ook niet populair (29 procent), omdat het te veel moeite kost. "Soms is enige dwang van hogerhand nodig om mensen in beweging te krijgen. Je ziet vaak dat consumenten pas afval gaan scheiden als ze voor restafval moeten betalen", aldus Brethouwer.

Toch is zomaar klakkeloos overgaan op een duurzame maatregel er niet bij. Ruim de helft wil eerst weten wat het effect van de maatregel is. Drie op de tien is meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.

Verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven

Hoewel consumenten zelf dus niet al te veel moeite willen doen, verwachten ze wel dat bedrijven duurzame maatregelen nemen. Zo vindt de helft (53 procent) het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt, twee derde (64 procent) vindt het belangrijk dat hun energieleverancier levert van wind- of waterkracht.

Brethouwer: "Die verwachting richting bedrijven heeft ook weer met gemak te maken. Consumenten willen best duurzaam zijn, maar zonder al te veel moeite. Daarom kiezen ze bijvoorbeeld voor een duurzame bank. Dat zijn we ook als het gaat om de gezondheid. 83 procent van de consumenten vindt het positief dat bedrijven producten met minder suiker of vet ontwikkelen. Dan hoeven ze daar zelf niet meer op te letten. Dat gemak is ook de reden dat 20 procent het gratis plastic tasje bij de supermarkt mist."

RTL Nieuws maakte een reportage over dit onderzoek van RTL Nieuws op 11 september. Het betreffende nieuwsitem start na circa 30 seconden.



Bron: SAMR
Publicatiedatum: