Populariteit biologische en welzijnskeurmerk
Uit het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding vindt. Als de consument kiest voor een stukje vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit. Concepten, die in de ogen van de consument staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, worden steeds populairder. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor deze concepten. Om te kunnen voldoen aan deze toenemende vraag naar duurzamer vlees is de slachterij van Vion in Groenlo omgebouwd tot een gespecialiseerde locatie voor verwerking van duurzaamheidsconcepten. Vanaf eind september 2016 worden in Groenlo alle varkens van de marktconcepten Good Farming Star en van het biologische concept De Groene Weg geslacht.Nederlands vlees heeft een prima imago
Een ruime meerderheid (60 procent) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden. Consumenten willen ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland, omdat men vindt dat de boer ook een goede beloning voor zijn werk verdient.Varkensvlees.... Het meest veelzijdige stukje vlees
Uit de Vion Consumer Monitor blijkt tevens dat in de ogen van de consument niet kip, maar varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Varkensvlees is makkelijk te bereiden en er is een gevarieerd aanbod van producten (met een eigen smaak).Klik hier voor de Vion Consumer Monitor.