Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britse teler Nick Taylor:

"Bio-teelt vergt 5x meer tijd maar is dat zeker waard"

"Het telen van biologische groenten neemt vijfmaal meer tijd in beslag dan de teelt van conventionele groenten", vertelt groenteteler Nick Taylor.

Nick, die samen met andere Britse telers en producenten momenteel de campagne Organic September voert, legt uit dat de extra inspanningen het meer dan waard zijn om gezonde, voedzame en smakelijke wortelen te kunnen leveren.

Nick leidt een familiebedrijf in Shropshire. Rond de eeuwwisseling besloot het bedrijf over te gaan op de biologische teelt. Hoewel het klein begon, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste telers van biologische wortelen, pastinaken en aardappelen in het land.

Het bedrijf levert aan Produce World, één van de leidende leveranciers van bio-groenten aan de Britse retail. "Het idee dat bio-groenten vies en misvormd zijn, is allang achterhaald en al helemaal niet van toepassing op de pastinaken en wortelen die wij telen", legt Nick uit. We steken zoveel aandacht in de teelt dat we alleen de beste kwaliteit leveren.

"Ongeveer 7 à 8 jaar geleden zijn we gestart met de teelt van deze groenten. We wisselen de teelt van de gewassen af. Gedurende die periode brengen we de bodem op en top in orde. We verwijderen onkruid en zorgen dat er geen plagen en ziekten aanwezig zijn. Tegen de tijd dat de wortelen geteeld worden, is de bodemkwaliteit precies goed."

"Het komt er dus op neer dat we alleen topkwaliteit produceren zonder toepassing van gewasbeschermingsmiddelen. Uit een recent onderzoek van de Universiteit van Newcastle is gebleken dat biologische AGF gezonder is. Veel mensen vinden onze wortelen ook gewoon lekkerder."

Matt Starbuck van Produce World legt uit dat zijn bedrijf blij is met de campagne Organic September. Het is de grootste campagne om consumenten te interesseren voor de biosector. "We weten dat consumenten die biologische producten kopen gemiddeld hogere verwachtingen hebben omtrent de kwaliteit en milieubewuster zijn. De zorg die Nick en onze andere telers aan hun producten besteden, is van groot belang om aan deze twee voorwaarden te kunnen voldoen."

Voor meer informatie: www.produceworld.co.uk
Publicatiedatum: