Wil je dat je kind groenten eet? Eet dan zelf groenten
De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat wat kinderen leren over voeding voornamelijk gaat over sociaal gedrag. Wanneer ze iemand zien eten, kunnen ze de reactie van de persoon op het eten zelf gebruiken, zoals of het eetbaar is, maar ook over de persoon die het voedsel eet", zegt Zoe Liberman, een universitaire docent aan de UC Santa Barbara's afdeling psychologische en hersenwetenschappen. Ze merkte op dat kinderen niet bijzonder slimme denkers zijn wanneer het op voeding aankomt. Elke ouder kan je vertellen dat ze alles in hun mond stoppen, zelfs wanneer het giftig is.
Maar kinderen denken na over voeding op een intelligentere manier als wij denken. Naast dat ze leren van anderen of voeding goed is of slecht, een vaardigheid die we delen met dieren zoals chimpansees en ratten, liggen de verwachtingen die kinderen hebben over voeding op het sociale vlak. Kinderen begrijpen dat wat iemand eet ze iets vertelt over hun sociale groep.
Liberman, die haar onderzoek uitvoerde aan de universiteit van Chicago, zegt dat deze eerste voedselkeuzes het kind introduceert in culturele identiteit en sociale relaties. "Eten is een zeer sociale activiteit", zegt ze.
Lees meer op de website van de universiteit van Californië