Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Boudewijn Taminiau: "Wij hebben overleefd door de enorme service"

De Zaai-Ster: een biologisch miljoenenbedrijf met oude principes

Tijdens zijn studententijd in de jaren zeventig in Eindhoven was Boudewijn Taminiau gegrepen door linkse idealen. "Het was de tijd van de communes en woongemeenschappen", vertelt hij in het Dagblad van het Noorden. Met geestverwante kameraden wilde hij een fabriek oprichten met gelijke rechten en plichten voor iedereen die er werkte.

Het initiatief kwam niet van de grond. "Terwijl we toch wat te eten moesten hebben", zegt hij nu. Met vijf anderen toog hij uiteindelijk in 1981 naar Leek om het biologisch landbouwbedrijf De Zaai-Ster in Leek over te nemen. Alle zes werden ze vennoot.

Inmiddels is De Zaai-Ster een groothandel in biologische verswaren, die ook de opslag en distributie voor andere bedrijven verzorgt. Een belangrijke partner is de biologische groothandel in droge kruidenierswaren De Nieuwe Band in Marum, waarvoor de Leekster vennootschap onder firma een belangrijk deel van de distributie verzorgt. De Zaai-Ster telt ruim 70 werknemers en de omzet klimt dit jaar naar verwachting naar de veertien miljoen euro.


Anna Dits, Pleunie Baarveld en Boudewijn Taminiau poseren met verschillende leveranciers van De Zaai-Ster tijdens de Bio-beurs 2016.

"We werken nog zo veel mogelijk met de oude principes", zegt Boudewijn. "Op een gegeven moment werd het aantal medewerkers te groot om ze allemaal vennoot te maken. Maar we gaan nog altijd uit van zo veel mogelijk gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid."

Van de huidige zes vennoten zijn Boudewijn en Maud Makkinga de mensen van het eerste uur. "We vergaderen elke maandag. Ieder van de vennoten heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en is daarop aansprakelijk. We doen alles zelf. We huren bijvoorbeeld geen accountant in."

Zonder enige landbouwervaring begonnen Taminiau c.s. het landbouwbedrijf. Het stond een gestage groei niet in de weg. "We konden niet aan de vraag voldoen. Daarom zijn we na een jaar of zes overgestapt op de handel. Met veel van de boeren die ons producten leveren, werken we al sinds die begintijd."

Aardappelen, groenten, zuivel, vlees, vleesvervangers, vis en sappen vinden via De Zaai-Ster hun weg naar onder meer natuurvoedingswinkels, reformzaken, restaurants en tehuizen. "Uitgangspunt is zo veel mogelijk noordelijke producten te distribueren", zegt Pleunie Baarveld. Behalve dat ze de buitendienst coördineert, waakt ze zich over het merk Puur Noord-Nederland dat De Zaai-Ster in 2007 introduceerde. Het duikt op in schappen in heel het land, want de twaalf vrachtwagens van de Leekster onderneming distribueren de producten uit Groningen, Friesland en Drenthe. Omgekeerd bezorgt het in het Noorden onder meer de groentepakketten van branchegenoot Odin in Geldermalsen.


Hier worden de bestellingen voor de webshops ingepakt.

Boudewijn: "In de beginjaren waren er wel 40 tot 50 gelijksoortige bedrijven. Nu zijn er nog vier of vijf. Waardoor wij hebben overleefd? Door de enorme service. Hoe groter het assortiment werd, hoe meer klanten we kregen. En we hebben geen ruzie gemaakt. Daar zijn ook veel bedrijven aan ten onder gegaan."

Er is in die 35 jaar meer veranderd. "De professionalisering neemt steeds verder toe. De pioniers zijn voor een deel verdreven door Albert Heijn en Jumbo, die nu ook biologische producten verkopen. Daardoor is er ook een ander type klant gekomen. Je werkt voor een breder publiek. We verkopen nu vlees. Dat was vroeger ondenkbaar. Dat we aan supermarkten leveren heeft bijvoorbeeld ook tot gevolg dat we groenten in plastic moeten verpakken, omdat we verplicht daarop stickers te plakken die de biologisch herkomst vermelden."

Tot de afnemers van De Zaai-Ster behoren ook de supermarkten van Poiesz, Jumbo en Ekoplaza. Boudewijn is niet verbaasd dat steeds meer mensen kiezen voor biologische voeding. "Het kan toch ook niet langer meer doorgaan zoals met het milieu, gezondheid en dieren wordt omgegaan. Bij elk voedselschandaal zien wij een piek in de omzet. En mensen accepteren niet meer dat als ze aan hap uit een tomaat nemen in een bal met water bijten."

Pleunie: "Voor veel mensen geldt ook, dat ze hun kinderen gezond eten willen geven. Wat ook erg opkomt: zorginstellingen waar ze biologisch koken. Die hebben we steeds meer als klant."

Bron: John Geijp - Dagblad van het Noorden

Voor meer informatie:
Publicatiedatum: