Op de biologische varkenshouderij van Bas Antonissen leven 450 vleesvarkens en 70 zeugen. De varkens worden geleverd aan biologische slagerij De Groene Weg. Sinds kort is Antonissen ook actief in de ultrakorte keten. Dit houdt in dat hij vleespakketten van zijn eigen varkens rechtstreeks aan de consument verkoopt.
Antonissen merkte dat er in zijn omgeving vraag was naar biologisch vlees van zijn varkens. Maar er zit geen Groene Weg-slagerij in de buurt. Dit was voor de varkenshouder aanleiding om zelf een ultrakorte keten op te zetten. Via de website boerbas.nl kan de consument een vleespakket bestellen en krijgt een bericht als hij het vleespakket kan ophalen. Antonissen richt zich op consumenten die het belangrijk vinden om te weten wat de herkomst van hun vlees is. Daarom is er bewust voor gekozen om de consument de vleespakketten te laten ophalen op de boerderij, zodat ze zien waar de varkens zijn opgegroeid.
Verhaal vertellen
"Het belangrijkste voor een varkenshouder die een korte keten wil opzetten, is dat je een verhaal te vertellen hebt en daar ook 100 procent achter staat", zegt Antonissen. "Je moet met trots kunnen vertellen en je vooral niet aangevallen voelen als er vragen worden gesteld over je varkenshouderij en je werkwijze. Dan zit het in mijn ogen niet goed." Biologisch boeren is geen noodzaak. Dat een varkenshouder een goed en kloppend verhaal heeft, hier volkomen achter staat en het goed kan vertellen, is voor Antonissen veel belangrijker. Het voordeel van de korte keten is dat tussenschakels, die allemaal wat willen verdienen, uit de keten worden gehaald. Hierdoor krijgt de varkenshouder een hogere prijs voor een kilo varkensvlees. "Een gevaar voor de korte keten zijn personen die er tussen willen komen en zo een deel van de marge pakken. Hier gaat het vaak fout." Voor de hogere kiloprijs die de korte keten oplevert, moeten ook meer kosten gemaakt worden. Voor de ultrakorte keten is het aantal varkens dat per vracht naar de slagerij vervoerd kan worden vele malen lager. Dit betekent dat de transportkosten per varken hoger zijn.Marketing
Daarnaast moet de varkenshouder activiteiten als marketing en verkoop vaak zelf doen. Dit kost tijd en is kostprijsverhogend. Deze activiteiten kunnen uitbesteed worden aan externe partijen. Dan rijst de vraag of de extra opbrengsten opwegen tegen de extra kosten. Voor een ultrakorte keten, waarbij een varkenshouder rechtstreeks aan de consument verkoopt, zal dit veelal niet het geval zijn omdat dit kleinschalig gebeurt. "Wat betreft extra activiteiten moet een varkenshouder zich van tevoren afvragen of hij bereid is om er veel tijd in te steken. Want dat is nodig om er een succes van te maken."Bron: Website ZLTO