Presentatie over consumententrends 2016

"60% consumenten valt in slaap met telefoon"

Tholen - De consumententrends die momenteel spelen zijn voor alle bedrijven belangrijk, ook voor de AGF-sector. Het is goed om te weten hoe de consument denkt. Wat drijft hen om groenten en fruit te kopen? Mensen zijn tegenwoordig bezig met kopen van tijd en gaan op zoek naar 'groener' voedsel. Het 'buying time'-principe gaat over het uitbesteden van delen van ons leven. Mensen willen betalen voor convenience. Ze gaan tegenwoordig regelmatig op 'daycations', één dag op vakantie naar bijvoorbeeld een mooi hotel." Dit vertelde Daphne Kasriel-Alexander van Euromonitor tijdens de Freshfel/Europatat meeting begin juni.

Tijd besparen
"Mensen zijn op zoek naar apparaten die tijd besparen, vooral thuis. Juicero speelt hier goed op in. Dit is een nieuw apparaat dat verse sappen voor je maakt. Je hoeft geen uren meer in de keuken te staan, groenten te snijden en te wassen. Nee, je bestelt via de app de smaken die jij wilt en stopt deze in het apparaat en je hebt een topvers sapje. Schoonmaken is ook niet meer nodig, het is een kwestie van de juicero-bag te verwijderen en een nieuwe erin te plaatsen." De prijs van de Juicero ligt rond de 800 euro en de zakken met groenten en fruit kosten 10 euro per stuk. "Er zijn nog veel meer voorbeelden die tijd besparen voor de consument in de keuken. Een ander concept is de Bimby Robot: een apparaat dat bijna alles kan maken en je hoeft enkel maar op wat knoppen de drukken. Bimby doet de rest."



Ouderen, jongeren en singles
"Het aantal oudere mensen neemt enorm toe. Zij hebben goed geld te besteden en kunnen luxe en premium producten veroorloven. Dan is er nog een andere belangrijke groep, de jongere 'changemakers', de mysterieuze 'millennials'. Zij zijn op zoek naar een betere wereld en activisme is in de mode. 'Beleving' en 'Lifestyle' en 'Green' zijn ook kernwoorden voor deze groep. Voor groenten en fruit zou je dus dat soort zaken kunnen gebruiken om je product te vermarkten." Naast deze twee groepen is er nog een andere belangrijke groep die geld te besteden heeft, namelijk de 'spending singles. "Ook de moderne single is op zoek naar authenticiteit. Met minder verplichtingen en vaak een hoger budget, zijn zij de ideale doelgroep voor subscription boxen, luxe producten en unieke belevingen."



Groener
Groener eten is helemaal van deze tijd. "Dit is natuurlijk direct gerelateerd aan de groenten en fruitsector. Mensen zoeken gezonde, natuurlijke en lokale producten. Farmers markets zie je overal verschijnen, zelfs in hotels en vliegvelden. Ook fastfoodketens springen in op deze gezondeheidstrend. Daarnaast is de invloed van foodvloggers erg groot. Een handige tool om te kijken welke groenten en fruit in het seizoen zijn is het Local Foods Wheel: www.localfoodswheel.com."

Mentale gezondheid

Consumenten kijken verder dan hun fysieke gezondheid. Men wil zich ook mentaal fit en gezond voelen. Zelfhulpboeken en Mindfullness-boeken doen het goed, rustgevende apps. Ook het opruimen van onnodige zaken in huis hoort hierbij, met als motto: 'Living more with less'.

Minder verbonden

De consument van tegenwoordig is altijd verbonden, maar niet iedereen is er meer enthousiast over. Een steeds grotere groep ziet ook de nadelen van de verbondenheid. Uit onderzoek is gebleken dat zo'n 60% van de consumenten in slaap valt met hun telefoon in de hand. Toch is er een groep weer op zoek naar offline-tijd en momenten dat ze de rust opzoeken. Er is zelfs een app om even niet verbonden te zijn: Osss."

Daphne Kasriel-Alexander van Euromonitor International noemde diverse belangrijke trends die op dit moment speelden. Als je alle consumententrends wilt lezen kun je die vinden in de Top 10 Global Consumer Trends for 2016.

go.euromonitor.com/consumer-trends-2016.html

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven