Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Panama: biologische Lady Victoria-mango's voor Europa

Panama Organics teelt zijn eigen biologische gele mango-variëteit: de Lady Victoria. Dit niche-product is het resultaat van meer dan 25 jaar onderzoek, wat de reden is waarom dit fruit zo exclusief is. Het bedrijf vermarkt zijn producten naar buurlanden en de binnenlandse markt, maar is nu ook begonnen met export naar Europa.


 
Lady Victoria-mango's verschillen met andere variëteiten wegens hun gele kleur, die afwijkt van de groene en rode tinten die Europese consumenten gewend zijn. "In tegenstelling tot de Keitt en Kent, die vezelrijk vruchtvlees hebben, is de Lady Victoria vrij van vezels", legt Andrew Winstead van Panama Organics uit. "Het heeft ook een iets hogere brixwaarde en een vergelijkbare vorm en omvang, hoewel hij ietsjes langwerpig is." Het belangrijkste kenmerk is de geur van de mango. "Dit is een zeer aromatische mango, wat een kwaliteit is waar vaak geen rekening mee wordt gehouden. Je merkt de geur echter wel in de supermarkt of thuis", zegt de teler.
 
Lady Victoria-mango's zijn het belangrijkste product van Panama Organics. Het bedrijf teelt en exporteert ook Hass-avocado's, geel passievrucht en Perzische limes. Er wordt geëxporteerd naar de VS, maar het bedrijf heeft ook plannen voor Europa. Eén van de beweegredenen hiervoor is de toegenomen vraag naar exotisch fruit en gezonde biologische producten in Europese landen. Verder is Europa een erg strenge markt wat betreft verspilling en certificaten voor biologische producten en duurzaamheid. Deze eisen komen echter overeen met de filosofie van het bedrijf.


 
Andrew vindt dat biologische producten op de lange termijn goedkoper zijn dan conventionele producten. Conventionele telers houden volgens hem geen rekening met zaken als gezondheidsrisico's of bodemdegradatie door meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. Hij denkt dat de consument in toenemende mate zich hiervan bewust is en dat dit snel de heersende opvatting over de kosten van biologische producten zal veranderen.

Andrew was op Fruit Logistica 2016 voor het eerst als exporteur aanwezig. Hij was erg enthousiast over de manier waarop Europese ondernemers zaken doen en over hun bewustzijn van biologische teelt. Dit is volgens hem nog een reden om naast de toenemende vraag voor de Europese markt te kiezen.
 
Panama Organics heeft 2.000 hectare voorbereid voor de teelt van Lady Victoria-mango's in de provincie Cocle te Panama. De verwachte opbrengst is 30 ton per hectare. Dit komt dus neer op 60.000 ton, waarvan het bedrijf zoveel mogelijk verkoopt op de kleine binnenlandse markt. De rest wordt geëxporteerd. Het seizoen loopt van mei tot juli en loopt min of meer gelijk met Costa Rica en Mexico. Andrew denkt echter niet dat er met deze landen wordt geconcurreerd, omdat zijn variëteit nergens anders voorkomt. "Het is nogal een niche-markt. Mexico en Peru telen andere variëteiten", zegt hij.


 
Dit jaar wordt het seizoen uitgerekt wegens El Niño. Hoewel de effecten van dit weerfenomeen doorgaans negatief zijn, is het dit jaar Panama Organics ten goede gekomen. "Bij andere landen heeft El Niño geleid tot veel neerslag. In Panama was er sprake van het tegenovergestelde. Wij hadden droogtes." Het bedrijf was hierop voorbereid door de toegang tot veel waterbronnen, zoals grondwaterputten en kunstmatige meren. De droogte heeft dus niet geleid tot schade, maar wel tot een relatief lage vochtigheidsgraad. Hierdoor hebben schimmels en aaltjes geen kans gekregen. "El Niño heeft ons zomerseizoen met bijna twee maanden verlengd tot september. Dat was vrij positief, want we waren hierop voorbereid."

Wat Aziatische markten betreft doet Panama Organics het rustig aan. Het bedrijf wil het eerst de Europese markt versterken. "Op Fruit Logistica hebben we veel geïnteresseerde partijen ontmoet uit het Midden-Oosten en andere delen van Azië," legt Andrew uit. "Omdat steeds meer van ons nieuw aangeplante areaal productief wordt, krijgen we steeds meer volume beschikbaar voor iedere markt die interesse heeft. We willen nu echter voorzichtig zijn. Onze filosofie komt neer op weinig beloven om veel te bereiken." Andrew voegt toe dat zijn bedrijf liever eerst de typische kenmerken van elke markt leert kennen, in plaats van dat men zich er blind instort.


 
De transporttijd van de mango's van Panama Organics tot de haven van Rotterdam bedraagt 14 dagen. Voor andere landen is het onmogelijk om zulke lage tijden te bereiken en moet daar gebruik gemaakt worden van luchtvracht.

Wegens de hoge kwaliteitseisen voor export is alleen het beste fruit bestemd voor de markt voor verse producten. De rest wordt verwerkt. De mango's hebben echter een voorzichtig behandelproces nodig. "Als tijdens de oogst een druppel hars op de mango valt, blijft er een vlek achter. Je moet dan het fruit verkopen voor verwerking in plaats van dat het geld oplevert op de markt voor verse producten." Het bedrijf heeft zijn eigen verwerkingsfaciliteiten. "We maken gebruik van technieken voor snelvriezen. Ook produceren we pulp, puree en gedroogde mango's. Via vruchtensapbedrijven is de VS onze grootste klant. Dit is een groeiende trend op wereldniveau", besluit Andrew.
 
Voor meer informatie:

Andrew Winstead
Panama Organics
T: 507.216.8180
Andrew@panamaorganics.com
www.panamaorganics.com
Publicatiedatum: