Ter gelegenheid van de Europese première van 'For The Love Of Fashion' hebben Alexandra Cousteau, wereldwijd leider op het gebied van waterproblematiek en duurzaamheid, en Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, de noodzaak benadrukt om in de katoenindustrie een ander voorbeeld te geven. "Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier van katoenteelt kan onze planeet onherstelbaar beschadigen", aldus Cousteau tijdens een voorvertoning in Berlijn. "Wij willen graag een documentaire ondersteunen die duurzamere katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren met de notie dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt", aldus Hogue.
In de 60 minuten durende documentaire, die wordt gepresenteerd door Cousteau, reist ze af naar India, de Verenigde Staten en Duitsland en toont ze de kijkers hoe essentieel de verschuiving naar duurzamere productiemethoden is. Terwijl maar 2,4% van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24% en 11% van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op, echter wordt slechts minder dan 1% van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.
In de documentaire reist Cousteau naar de katoenvelden in de Madhya Pradesh in India om de katoenproductie ter plekke te ervaren en de plaatselijke boeren te ontmoeten. Hun leven is aanzienlijk verbeterd na de overstap van traditionele productiemethoden op duurzame productiemethoden. Ze ontmoet niet alleen NGO-medewerkers in de binnenlanden van India, maar ook brancheleiders in Duitsland en de VS. Omdat C&A is één van de meest vooruitstrevende mode-retailers is, interviewt Cousteau de duurzaamheidsexperts van deze winkelketen. Ze wil begrijpen waarom er een wereldwijde noodzaak is om op biologisch geteelde katoen over te stappen en waarom internationale actie nodig is. "Europese modeconsumenten moeten begrijpen dat hun keuze van belang is om een duurzame ontwikkeling in de katoenverbouwende landen te steunen", aldus Hogue.
Deborah Armstrong, vicepresident van National Geographic Partners Europa, meldt dat "National Geographic meent dat wetenschap, ontdekkingen en verhalen de wereld kunnen veranderen. De manier waarop kleding wordt geproduceerd, heeft veel meer invloed op ons milieu dan mensen in het dagelijks leven beseffen. 'For The Love Of Fashion' benadrukt die grote invloed, evenals mogelijke oplossingen, op een manier die onze kijkers overal ter wereld zal aanspreken." In Nederland gaat de documentaire in première op zaterdag 27 mei om 18:00 uur op National Geographic Channel. De tv-programmering met alle uitzendtijden is te vinden op www.natgeotv.com.
Bron: Netherlands Corporate News
Abonneren
Vacatures
Waarom internationale actie nodig voor bio-katoen?
National Geographic en C&A onderzoeken duurzame mode
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-15 Organic Cotton Accelerator verheugd over vooruitgang Pakistan
- 2023-09-01 Essenza Home lanceert in het najaar een nieuw beddengoed-label
- 2023-07-20 S.Oliver Group helpt bijna 400 boeren in India om biologisch katoen te telen
- 2023-07-10 Steeds meer consumenten kiezen voor Fairtrade producten, verkoop stijgt met 6%
- 2023-06-16 Nieuwe keukentextielsets van bio-katoen
- 2023-06-08 "Voor ons was het een no-brainer om iets te doen met bio-katoen"
- 2023-06-07 Satellietbeelden ingezet om biologische katoenvelden op te sporen
- 2023-05-12 Einde aan fast fashion: strengere regels tegen overmatige productie en consumptie
- 2023-05-10 Gedoneerd beddengoed krijgt een nieuw leven
- 2023-05-03 Seepje ontvangt microplasticvrij-erkenning van de Plastic Soup Foundation
- 2023-05-02 Goodfuture klaar voor de toekomst op nieuwe locatie in Alblasserdam
- 2023-05-01 Koningspaar maakt volgens ondernemers echt een verschil als ze meegaan op handelsmissies
- 2023-04-26 Platform voor duurzame mode gelanceerd in Madrid
- 2023-04-24 Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022
- 2023-04-20 Honderden coöperatieleden bezoeken Studio Claudy Jongstra
- 2023-04-14 Nieuwe duurzame werkkleding voor Spar-medewerkers
- 2023-04-05 Rob van den Dool (CEO Yumeko): "Mijn woord is geen wet"
- 2023-04-03 Online platform Glow inspireert met duurzame lifestyle & fashion voor dames en kinderen
- 2023-03-27 Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk