Ter gelegenheid van de Europese première van 'For The Love Of Fashion' hebben Alexandra Cousteau, wereldwijd leider op het gebied van waterproblematiek en duurzaamheid, en Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, de noodzaak benadrukt om in de katoenindustrie een ander voorbeeld te geven. "Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier van katoenteelt kan onze planeet onherstelbaar beschadigen", aldus Cousteau tijdens een voorvertoning in Berlijn. "Wij willen graag een documentaire ondersteunen die duurzamere katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren met de notie dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt", aldus Hogue.
In de 60 minuten durende documentaire, die wordt gepresenteerd door Cousteau, reist ze af naar India, de Verenigde Staten en Duitsland en toont ze de kijkers hoe essentieel de verschuiving naar duurzamere productiemethoden is. Terwijl maar 2,4% van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24% en 11% van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op, echter wordt slechts minder dan 1% van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.
In de documentaire reist Cousteau naar de katoenvelden in de Madhya Pradesh in India om de katoenproductie ter plekke te ervaren en de plaatselijke boeren te ontmoeten. Hun leven is aanzienlijk verbeterd na de overstap van traditionele productiemethoden op duurzame productiemethoden. Ze ontmoet niet alleen NGO-medewerkers in de binnenlanden van India, maar ook brancheleiders in Duitsland en de VS. Omdat C&A is één van de meest vooruitstrevende mode-retailers is, interviewt Cousteau de duurzaamheidsexperts van deze winkelketen. Ze wil begrijpen waarom er een wereldwijde noodzaak is om op biologisch geteelde katoen over te stappen en waarom internationale actie nodig is. "Europese modeconsumenten moeten begrijpen dat hun keuze van belang is om een duurzame ontwikkeling in de katoenverbouwende landen te steunen", aldus Hogue.
Deborah Armstrong, vicepresident van National Geographic Partners Europa, meldt dat "National Geographic meent dat wetenschap, ontdekkingen en verhalen de wereld kunnen veranderen. De manier waarop kleding wordt geproduceerd, heeft veel meer invloed op ons milieu dan mensen in het dagelijks leven beseffen. 'For The Love Of Fashion' benadrukt die grote invloed, evenals mogelijke oplossingen, op een manier die onze kijkers overal ter wereld zal aanspreken." In Nederland gaat de documentaire in première op zaterdag 27 mei om 18:00 uur op National Geographic Channel. De tv-programmering met alle uitzendtijden is te vinden op www.natgeotv.com.
Bron: Netherlands Corporate News
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Als we stoppen met gifgebruik en kunstmest, dan zal er veel goeds gebeuren voor de boeren"
- "Basilicumolie, waar het allemaal mee begon, is nog altijd ons meest populaire product"
- QR-code neemt consument bij de hand in de wereld van specerijen
- PAN Nederland constateert meer bestrijdingsmiddelen in tuinplanten
- Maria Geuze nieuwe directeur Slow Food Youth Network Nederland
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Waarom internationale actie nodig voor bio-katoen?
National Geographic en C&A onderzoeken duurzame mode
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-29 Vlaamse consumenten: onduidelijkheid over duurzame kleding
- 2022-06-29 Nieuwe bio-katoenen nettassen
- 2022-06-14 Yumeko mag zich B Corp noemen
- 2022-06-03 Nieuw bij Bo Weevil: Keukentextiel
- 2022-05-31 Sus & So vestigt zich definitief in Utrecht
- 2022-05-30 Milieuvriendelijk Sekem-katoen nu in Nederland verkrijgbaar
- 2022-05-24 MUD Jeans wint Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap
- 2022-05-23 Pakistan toont enorm potentieel voor biologisch katoen
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?