Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-omzet afgelopen 12 maanden verdubbeld

Fotoreportage Specialty Produce Market (San Diego)

Tholen - Onlangs bracht AGF-redacteur Izak Heijboer een bezoek aan de Specialty Produce Market in San Diego van Bob Harrington. Bob startte in 1977 met zijn winkel La Jolla Produce en startte in 1988 met het beleveren van lokale hotels en restaurants. Twee jaar later richtte hij met zijn twee broers Specialty Produce op.


Hazera's Onion Study Tour op bezoek bij Specialty Produce

Nog altijd kunnen klanten elke dag van de week van 8:00 tot 17:00 uur bij de groothandelaar terecht, maar het gros van de verkoop vindt plaats met ruim 50 kleine vrachtwagens, die het brede AGF-assortiment als een soort SRV-wagens bij de lokale hotels en restaurants presenteren, waar de chefs zelf hun producten komen proeven.



Dat gebeurt niet geheel onverdienstelijk. Met de auto's zet Specialty Produce inmiddels 49 miljoen dollar per jaar om. Bij de groothandelaar zelf wordt nog eens voor 1 miljoen dollar verkocht, waarmee de omzet bijna verdubbeld is in vijf jaar tijd. Het klantenbestand bestaat inmiddels uit 1.000 hotels en restaurants. Aan de deelnemers van de studietour 'Exploring the West' van Hazera had hij ook een boodschap: "Innovaties in restaurants beginnen bij de veredeling. Daarom zijn we ook erg geïnteresseerd in jullie werk."


Bob en Richard Harrington.

Het assortiment van 2.000 producten is er eentje waar de hotels en restaurateurs hun vingers bij af kunnen likken. "We bouwen langetermijnrelaties op met onze gewaardeerde klanten, leveranciers, medewerkers en gemeenschap en stimuleren samenwerking tussen hen. Verder luisteren en anticiperen we goed op de behoefte van onze klanten, hoe complex die wensen ook zijn", vertelt Bob.



"Natuurlijk hebben wij ook te maken met marktprijzen, maar wij verkopen een beleving. En een goede smaak verkoopt altijd. Met een goede smaak ben je altijd uitverkocht", vertelt Bob. Het assortiment is enorm breed met zowel lokale producten als exoten, conventioneel en bio. Ook de inzet op een speciale organic-afdeling heeft zijn vruchten afgeworpen. De bio-omzet verdubbelde namelijk de afgelopen 12 maanden.



Veel aandacht gaat er bij Specialty Produce uit naar social media. "Hiermee kunnen we veel chefs bereiken met filmpjes en informatie over de teeltseizoenen en toepassingen van onze producten. Daarvoor hebben we een eigen app en starten we op de groothandel met dagelijks nieuwe filmpjes. Op onze app kunnen chefs zelfs een gepersonaliseerd kookboek samenstellen. En leuke ervaringen worden altijd gedeeld", besluit Bob. "When it's about food: #specialtyproduce!"



Klik hier voor de fotoreportage.

Voor meer informatie:

Specialty Produce Market
1929 Hancock St.
Suite 150
San Diego, Californië
bob@specialtyproduce.com
www.specialtyproduce.com