investering in productie om groeiende vraag bij te benen

Costco financiert boeren voor meer bio-producten in assortiment

Na het stoppen met genetisch gemanipuleerde zalm, gaat Costco boeren helpen om land te kopen voor het verbouwen van biologische producten om aan de enorme consumentenvraag te kunnen voldoen. Tot dusver heeft Costco aan één bedrijf uit San Diego geld uitgeleend om materieel en een stuk land te kunnen kopen. Hiermee heeft Costco de eerste rechten op alles wat dat land opbrengt en aan de vereisten voldoet.

De vice-president van Costco, Jeff Lyons, zegt dat ze dankzij deze hulp aanspraak maken op 145.000 kisten biologische frambozen waar ze normaal nooit zo makkelijk aan zouden kunnen komen. De consumentenuitgaven voor biologisch voedsel zijn sinds 2008 met 72% gestegen. "We kunnen niet genoeg biologische producten hebben", zei de CEO van Costco. Costco is de op één na grootste supermarktketen ter wereld met 487 filialen en verkocht vorig jaar voor zo’n 4 miljard dollar aan biologisch voedsel. Hiermee hebben zij Whole Foods ingehaald.



De aanvoer van biologisch voedsel kan de vraag echter niet aan. Op het moment is het zo'n 5% van de totale voedselverkoop, maar het land waarop verbouwd wordt, is slechts 1% van het totaal. In 2014 importeerde de VS voor 184 miljoen dollar aan biologische sojabonen en 35 miljoen dollar aan biologisch mais. Men zoekt nu naar andere wegen. Ook de concurrenten van Costco hebben soortgelijke manoeuvres uitgehaald, sommigen door eigen landbouwbedrijven op te richten, anderen door fondsen op te richten of afname-afspraken met telers te maken. Whole Foods ondersteunt bijvoorbeeld biodynamische landbouw en duurzame verpakkingen.

Toch is de hulp bij de kostbare en tijdrovende omzetting naar biologische landbouw niet gewoon voor de bedrijfstak. Volgens de richtlijnen van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw duurt het drie jaar voordat conventionele landbouwgrond voor biologische teelt kan worden gebruikt. Naast het uitlenen van geld heeft Costco een aantal initiatieven gelanceerd om omzetzekerheden in te bouwen, waaronder:
  • Costco fokt braadkippen op een pluimveebedrijf in Alabama
  • In plaats van mee te werken aan de ‘slavenhandel’ in Thailand werkt Costco al twee jaar met een Mexicaanse verkoper van garnalen
  • Voor biologisch rundvlees zijn contracten in de maak met boeren uit Nebraska, die vee houden op biologische grond
Volgens Lyons beantwoorden deze initiatieven twee vragen: 'Welke problemen kunnen we zien aankomen met betrekking tot aanbod?' en 'wat kunnen we doen om die schaarse bronnen aan te pakken?'. Met het groeien van de vraag naar gezond voedsel kan het alleen maar goed zijn voor bedrijven om over te gaan op duurzame methoden.

Bron: ecowatch

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven