
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
"We gebruiken bio-katoen en natuurlijke materialen"
Peruaanse gevangenen starten modemerk vanachter de tralies
“Het valt als een puzzel in elkaar”, zei Arce. Hij is een van de 30 gedetineerden in San Pedro, die samen met de vrouwengevangenis verderop werken aan een zogeheten sociaal bewust kledingmerk, dat door Pieta wordt verkocht. Het specialiseert zich in ruige stadse uitstraling.
Jacob, die aan een Franse business school afstudeerde kreeg het idee voor Pieta in 2012 na een uitnodiging om mee te kijken in de San Pedro gevangenis. Hij sprong meteen in het diepe en startte het project op. Hij vroeg de leiding van de gevangenis of hij een naaiatelier voor gedetineerden mocht opzetten en zegde al snel daarna zijn baan bij het gerespecteerde modehuis Chanel op. Aanvankelijk ging het langzaam, maar binnen een jaar konden de gedetineerden producten van hoge kwaliteit leveren.
De naam Pieta is afgeleid van een beeldhouwwerk van Michelangelo. De naam staat voor de hoop van de gedetineerden. “Alles moet plaatsvinden binnen de gevangenismuren”, zegt Jacob. De gedetineerden staan model en de collectie wordt online verkocht. Zijn ontwerpen met hoekige lijnen en schrille kleuren doen denken aan die van de Russische kunstenaar Alexander Rodchenko, bekend van het constructivisme.
Er zijn T-shirts met daarop de contouren van een hangslot, nauwelijks te onderscheiden tegen de zwarte achtergrond of met de hoekige vormen van een bedrijfsgebouw met de titel 'de tranenfabriek'. Het logo van het merk bestaat uit vier staven met een schuine streep erdoor, lijkend op het turven der dagen van verloren vrijheid.
“Alles is echt aan dit concept”, zegt Jacob. “We gebruiken biologisch katoen en natuurlijke materialen”. Pieta heeft de afgelopen drie jaar 12.000 artikelen verkocht en de T-shirts staan online voor $35,= per stuk. Gedetineerden ontvangen een percentage van elk verkocht artikel. Sommigen helpen daarmee hun familie aan de andere kant van het hek.
Uribe, 67, zegt: “we hebben mensen als Thomas nodig. We zijn potentiële werkkrachten en werken geeft een stukje verlossing, genereert geld voor onze familie en geeft zin aan het leven. Wij zijn niet nutteloos”.
bron: Gulf News
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk
- 2023-02-24 Aantal biologische katoentelers in India neemt toe
- 2023-02-24 "Samenleving moet opschuiven naar een meer circulaire economie"
- 2023-02-10 Franchiseketen lanceert planeetaardige trui tijdens Warmetruiendag
- 2023-02-01 Yumeko voorziet 400 Indiase gezinnen van een Fairtrade jaarinkomen
- 2022-12-12 Utrechtse ontwerpt kleding voor lange vrouwen
- 2022-12-07 Negen Duitse profclubs steunen biologische katoenteelt in India
- 2022-12-01 Koningin Máxima haalt oude jeans door shredder bij MUD Jeans
- 2022-11-28 D66 wil kledingindustrie radicaal hervormen: pleit voor Eco-score en hogere boetes voor greenwashing
- 2022-11-21 Inkoopprijs T-shirt lager dan winkelprijs brood
- 2022-11-17 Organic Cotton Accelerator lanceert opleidingspakket voor bio-katoentelers
- 2022-11-16 Superdry stapt over op biologisch katoen
- 2022-11-04 GOTS verhoogt eisen voor gecertificeerde egreneringsbedrijven
- 2022-11-01 74% van de Nederlanders maakt zich boos over de slechte kwaliteit van fast-fashionkleding
- 2022-10-28 Duurzame kledinglijn van TextielCraft en Loesje
- 2022-10-21 5 innovaties die denim duurzaam gaan maken
- 2022-10-19 Adidas lanceert het eerste (bijna) circulaire trainingspak gemaakt van afgedankte kleding
- 2022-10-14 Richtlijn voor kledingindustrie voor gebruik materialenindex in communicatie over duurzaamheidsclaims
- 2022-10-04 Rob van den Dool over meest vervuilende landbouwproduct
- 2022-09-21 Tien jaar veredelingswerk resulteert in introductie allereerste bio-katoenrassen in India