Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We gebruiken bio-katoen en natuurlijke materialen"

Peruaanse gevangenen starten modemerk vanachter de tralies

Santos Arce Ramos moet 18 jaar zitten, maar werkt aan katoenen doeken in de beruchte San Pedro gevangenis in de Peruaanse hoofdstad Lima. Geholpen door de Franse ontwerper Thomas Jacob, 29, zijn de gevangenen hun eigen urban stijl kledingmerk gestart.

“Het valt als een puzzel in elkaar”, zei Arce. Hij is een van de 30 gedetineerden in San Pedro, die samen met de vrouwengevangenis verderop werken aan een zogeheten sociaal bewust kledingmerk, dat door Pieta wordt verkocht. Het specialiseert zich in ruige stadse uitstraling.



Jacob, die aan een Franse business school afstudeerde kreeg het idee voor Pieta in 2012 na een uitnodiging om mee te kijken in de San Pedro gevangenis. Hij sprong meteen in het diepe en startte het project op. Hij vroeg de leiding van de gevangenis of hij een naaiatelier voor gedetineerden mocht opzetten en zegde al snel daarna zijn baan bij het gerespecteerde modehuis Chanel op. Aanvankelijk ging het langzaam, maar binnen een jaar konden de gedetineerden producten van hoge kwaliteit leveren.

De naam Pieta is afgeleid van een beeldhouwwerk van Michelangelo. De naam staat voor de hoop van de gedetineerden. “Alles moet plaatsvinden binnen de gevangenismuren”, zegt Jacob. De gedetineerden staan model en de collectie wordt online verkocht. Zijn ontwerpen met hoekige lijnen en schrille kleuren doen denken aan die van de Russische kunstenaar Alexander Rodchenko, bekend van het constructivisme.

Er zijn T-shirts met daarop de contouren van een hangslot, nauwelijks te onderscheiden tegen de zwarte achtergrond of met de hoekige vormen van een bedrijfsgebouw met de titel 'de tranenfabriek'. Het logo van het merk bestaat uit vier staven met een schuine streep erdoor, lijkend op het turven der dagen van verloren vrijheid.

“Alles is echt aan dit concept”, zegt Jacob. “We gebruiken biologisch katoen en natuurlijke materialen”. Pieta heeft de afgelopen drie jaar 12.000 artikelen verkocht en de T-shirts staan online voor $35,= per stuk. Gedetineerden ontvangen een percentage van elk verkocht artikel. Sommigen helpen daarmee hun familie aan de andere kant van het hek.

Uribe, 67, zegt: “we hebben mensen als Thomas nodig. We zijn potentiële werkkrachten en werken geeft een stukje verlossing, genereert geld voor onze familie en geeft zin aan het leven. Wij zijn niet nutteloos”.
 
bron: Gulf News
Publicatiedatum: