Lexportia Bio zoekt partners voor 'lelijke' bio-groenten

"Krom maar gezond"

Tholen - Lexportia Bio is van plan om biologische groenten en fruit op de Europese markt aan te bieden. Het Spaanse bedrijf verkoopt nu al 'normale' biologische producten en zoeken nu markten voor bio-producten die er 'anders' uitzien. "Deze AGF-producten zijn qua uiterlijk niet mooi, maar wel geschikt voor consumptie. Wij vinden het jammer dat er zo veel producten alleen maar weggegooid moeten worden omdat ze uiterlijk niet voldoen aan de eisen. Het gaat steeds meer om de vorm en de maat dan om de smaak. Dat zouden wij graag willen veranderen. Daarom zoekt Lexportia Bio Europese partners voor een nieuw bio-project", vertelt verkoper Nils Angelike.

10% van de oogst

Lexportia Bio uit Almería bestaat sinds mei 2015 en is opgericht door Amalia Torres Carmona en Luis del Olmo Llanos. De hoofdactiviteit is export van biologische producten uit Spanje naar Europa. Naast hun eigen productie in Castilla-La Mancha coöpereren ze met lokale telers en kleinere bedrijven om hun klanten jaarrond te kunnen bieden. "Veel producten worden van tevoren uitgesorteerd omdat ze niet mooi zijn", legt Nils Angelike uit. "Aan het eind van een seizoen maakt het aantal producten, die uit esthetische motieven niet verkocht kunnen worden, tot 10% van de hele oogst uit."


Het team van Lexportia Bio.

Krom, te groot/te klein

Lexportia Bio is nu van plan om nieuwe markten en afnemers voor deze soort groenten in Europa te vinden. "Het is belangrijk om te zeggen dat het in geen geval om slechte of zelfs bedorven producten gaat. Het gaat om kwalitatief gelijkwaardige handel met een optisch 'tekort': een kromme komkommer, een te grote of te kleine sinaasappel of een tweekleurige paprika, dingen die je in veel supermarkten gewoon niet vindt", zegt Nils.

Interesse

"We zijn ervan overtuigd dat er in Europa een markt voor deze producten bestaat", benadrukt Nils. "Men hoort vaak van concepten en vergelijkbare ideeën, die ons duidelijk maken dat er eindklanten wel geïnteresseerd zijn in de zo genoemde 'ugly veggies'. Een ander argument kan bijvoorbeeld ook de verkoopprijs zijn, maar het gaat vooral om het idee, dat minder levensmiddelen gewoon weggegooid worden. Dat dit concept succes boekt, blijkt duidelijk uit de voorbeelden in Frankrijk en Engeland."

Partners

Momenteel bereidt Lexportia het project voor. "We kunnen bijvoorbeeld verschillende groentensoorten samenvoegen en in een klein doosje verpakken. Om het idee vanuit Spanje naar Europa te brengen is Lexportia van het ogenblik op zoek naar contacten in de verschillende doellanden. "We proberen partners te vinden, die geïnteresseerd zijn om een ons concept samen met ons op te zetten. Nils: "Een krom product is geen slecht product. Wij zorgen ervoor dat de groente en fruit in een goede toestand naar Europa komen. De vereisten een de voorwaarden zijn dezelfde als bij een normaal, biologisch product. De verwachtingen moeten heel hoog zijn."

Naast het project is Lexportia Bio altijd op zoek naar interessante nieuwe contacten en ideeën. Dit jaar zal het bedrijf de teeltgebieden in de regio van Murcia uitbreiden om de klanten nog meer producten aan te kunnen bieden.

Voor meer informatie:

Nils Angelike
Lexportia S.L.
Av. de la Innovación, 15
Edificio 'Pitágoras'
Autovía del Mediterráneo (A-7)
Salida 460, 04131 Almería - Spanje
www.lexportiabio.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven