Op negen maanden voor aanvang van de beurs is ruim 90% van de oppervlakte gereserveerd door exposanten uit meer dan 92 landen. Gedurende vijf beursdagen kunnen de 160.000 verwachte internationale vakbezoekers terecht op de SIAL Paris om het aanbod, ingedeeld per sector of per geografische regio, te ontdekken.
Nieuw op de SIAL Paris: de glutenvrije sector
Na een succesvolle start in 2014 organiseert de SIAL dit jaar wederom speciale beursruimtes voor opkomende sectoren. Voor de eerste keer is er in 2016 een speciale glutenvrije sector, welke symbool staat voor de noodzakelijke aanpassingen van de markt, om in te kunnen spelen op de nieuwe verwachtingen en patronen van goed geïnformeerde en veeleisende consumenten. Biologische en verse producten vormen eveneens een aandachtspunt van de vakbeurs en ook bier en warme dranken staan in de schijnwerpers. Dankzij de 'Tech ruimte' kunnen kleine en middelgrote bedrijven hun technologieën en equipment presenteren aan de bezoekers. Ten slotte worden de 'Made in France' producten dit jaar opnieuw in een gezamenlijke beursruimte bijeengebracht.Naast een vakbeurs en een zakelijk netwerkplatform vormt de SIAL Paris 2016 een belangrijke informatiebron voor de voedingsmiddelensector en biedt diepgaand inzicht in deze snel ontwikkelende economische marktsector met een omzetwaarde van 1.500 miljard dollar. Met een te verwachten stijging in 2016, bevestigt de SIAL Paris haar toonaangevende rol als grootste en meest inspirerende voedingsmiddelenvakbeurs wereldwijd.
Parijs 2016, wereldwijde hoofdstad voor de voedingsmiddelenindustrie
De beursopening van de SIAL Paris valt dit jaar samen met de Wereldvoedseldag georganiseerd door de Verenigde Naties. De complete wereldwijde voedingsmiddelenketen komt op 16 oktober bijeen in Parijs om actuele en toekomstige oplossingen te delen en gezamenlijk de uitdagingen voor de aankomende 30 jaren aan te gaan.
"Alle ogen van de voedingsmiddelensector zijn in oktober 2016 gericht op Parijs", voorziet beursmanager Nicolas Trentesaux. "In de meeste G20-landen is de voedingsmiddelenindustrie uiterst dynamisch. Dankzij nieuwe trends en groeiperspectieven die op de vakbeurs ontdekt worden, kunnen marktspelers uit deze sector hun nieuwe doelstellingen bereiken. De SIAL Paris is een uniek platform voor inspiratie waar professionals nieuwe markten kunnen testen, producten introduceren en belangrijke marktspelers uit de sector ontmoeten en uitwisselen. Meer dan 2.500 innovaties worden in het kader van de SIAL Innovaties voor het eerst gepresenteerd en inspireren de complete voedingsmiddelenbranche."
Nederland sterk vertegenwoordigd op de SIAL-beurzen
Nederlandse bedrijven hebben zich, meteen na opening van de inschrijvingen massaal ingeschreven voor de SIAL Paris 2016. Het aantal directe Nederlandse exposanten op de beurs is nu al toegenomen met 20% (bijna 100 bedrijven) ten opzichte van de vorige editie. Daarnaast is er ook weer een zeer sterke vertegenwoordiging van Nederlandse bedrijven op de Holland Paviljoens georganiseerd door het NCH.Een van de belangrijkste redenen om deel te nemen aan de SIAL Paris is het internationale karakter van de beurs. Meer dan 70% van de ruim 155.000 bezoekers komt van buiten Frankrijk. Naast een grote toestroom van Europese bezoekers komt een groot deel van de SIAL-bezoekers uit Azië (7%), Afrika (5%), het Midden-Oosten (6%), Zuid-Amerika (4%) en Noord-Amerika (4%). Daarnaast is de SIAL Paris de beurs bij uitstek voor het lanceren van innovaties. De SIAL Innovation Awards zijn zeer gewaardeerde prijzen en de winnende bedrijven merken meteen de impact op hun omzet.
Door de jaren heen heeft de SIAL zich mondiaal ontwikkeld. Wereldwijd zijn in aantrekkelijke regio's beurzen onder de SIAL-vlag opgezet, die exposanten de gelegenheid geven om daar hun zaken te ontwikkelen. Inmiddels vinden naast de SIAL in Parijs met succes nog vijf beurzen jaarlijks plaats: SIAL Canada (13 t/m 15 april 2016 in Montreal), SIAL China (5 tot en met 7 mei 2016 in Shanghai), SIAL ASEAN (31 mei tot en met 2 juni in Manilla), SIAL InterFOOD (9 tot en met 12 november 2016 in Jakarta) en SIAL Middle East (5 tot en met 7 december 2016 in Abu Dhabi).
In samenwerking met het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering worden er op diverse SIAL's Holland Paviljoens opgezet. Deelname aan een Holland Paviljoen biedt de mogelijkheid om op relatief eenvoudige wijze kennis te maken met een nieuwe markt. Op dit moment biedt het NCH nog plaatsen op paviljoens op de SIAL China, de SIAL ASEAN en uiteraard de SIAL Paris. Voor sommige events is er de mogelijk om 1500 euro subsidie te krijgen op de deelnamekosten.