Plus promootte het vaakst biologisch vlees

De zeven grootste supermarktketens (AH, Lidl, Aldi, Jumbo, Plus, Dirk en Emté) hebben in het derde kwartaal 745 keer gestunt met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dat is 38% vaker dan in dezelfde periode in 2014. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

De folders van de supermarkten staan vol met vleesaanbiedingen. Het waren er afgelopen kwartaal weer bijna anderhalf keer meer dan een jaar geleden. De stijging geldt voor alle supermarkten, en voor zowel varkens- en rundvlees als kip. De zeven supermarkten prezen het vlees in totaal 904 keer aan, waarvan 745 keer (82%) vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Ook wanneer men de aanbiedingen van de eerste 3 kwartalen bij elkaar optelt, is er in 2015 veel meer gestunt dan in 2014, namelijk 27% meer.

Ook meer aanbiedingen voor vlees met keurmerk

Naast regulier vlees, maakten de supers ook 159 keer reclame voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 127%, maar door de grote stijging van stunts met regulier vlees blijft het aandeel van aanbiedingen met keurmerk onder de 20%. Het overgrote deel betrof vlees met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming (106 keer). De meeste van deze aanbiedingen stonden in de folder van Lidl. Emté en Jumbo hadden het minste aandacht voor diervriendelijker vlees: Emté had tweemaal en Jumbo eenmaal vlees met een keurmerk in de folder. Supermarkt Plus promootte het vaakst biologisch vlees. Van de slechts 40 (4%) aanbiedingen voor biologisch vlees, waren er 35 te danken aan Plus.




Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven