Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ondersteund door Ekoplaza

Kunstenaarsduo bouwt 'supermarkt' van afval uit het IJ

Wereldwijd wordt slechts vijf procent van al het plastic dat geproduceerd wordt, gerecycled. De rest eindigt in de verbrandingsoven, op een stortplaats of - in het ergste geval - in onze wateren. Om daar de aandacht op te vestigen, bouwden kunstenaars McCurdy en Hansky (Dirty Beach) op uitnodiging van de Plastic Soup Foundation (PSF) in de Amsterdamse Tolhuistuin een supermarkt volledig van en met afval uit het IJ. Van woensdag 19 augustus tot en met zondag 23 augustus kun je tijdens SAIL met een boodschappenmandje aan de arm op confronterende wijze zien wat er zoal in het IJ te halen valt.

Op het eerste gezicht is het - dankzij ondersteuning van winkelketen Ekoplaza - een supermarkt als alle andere: Kunstenaarsduo 'Dirty Beach' zet namelijk alle trucs in die consumenten aanzetten tot koopgedrag: gecontroleerde verlichting, een duidelijke winkelroute, toonaangevende lay out, verleidelijke aanbiedingen, jingles. Alle producten in de schappen zijn opnieuw gelabeld met voor de consument herkenbare merken zoals Bang Tidy of Eau so Transparant, gevonden tussen de basaltblokken langs het IJ. En ons wiet assortiment? Dat heet nu High Tides…

Eerder bouwde het kunstenaarsduo uit Brighton al met veel succes twee vergelijkbare supermarkten van afgedankte items van Engelse stranden onder de vlag 'TruCost Super M-Art'.

De supermarkten zijn een ironische parodie op de vervuiling van onze wereld als een direct gevolg van ons eigen gedrag. Zijn al die plastic verpakkingen die we na gebruik meteen weer weggooien, niet eigenlijk de kleren van de keizer, vragen McCurdy en Hansky zich af? Offeren we onze fossiele brandstoffen niet veel te makkelijk op, zonder na te denken over de verstrekkende gevolgen van al dat plastic voor het zeeleven, de voedselketen en zelfs onze planeet? Wat zijn de werkelijke kosten van verpakkingen? Welke schade richt dit aan?

Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation: "Deze bijzondere kunstinstallatie vindt niet voor niets tijdens SAIL plaats. De Plastic Soup Foundation vindt het belangrijk om juist het publiek van SAIL er bewust van te maken wat er onder en rondom al die prachtige monumentale schepen plaats vindt. Water is een kostbaar goed. We zijn blij dat je inmiddels kunt zwemmen in de Amsterdamse grachten, maar als je ziet wat er in windhoeken, aan de wal en onder steigers blijft hangen, zwem je liever met je neus en mond dicht."

Openingstijden 'Plastic Soupermarket' (toegang gratis):

Woensdag 19 augustus 16:00-21:00 uur (opening voor genodigden tot 19:00 uur, daarna open voor publiek). Donderdag 20 augustus tot en met zondag 23 augustus, dagelijks geopend van 12:00-21:00 uur. Locatie: Tolhuistuin, Tuinzaal, IJ promenade 2, Amsterdam.

Klik hier
om naar de website van de Plastic Soup Foundation te gaan.
Publicatiedatum: