Ze geeft aan dat het een moeilijk seizoen was, met lagere prijzen dan in andere jaren. "De prijzen voor biologische aardappelen zijn nagenoeg gehalveerd. De situatie in bio is wel minder nijpend dan in gangbaar, waar men nog maar een derde van de normale prijs krijgt. De prijs- en afzetverschillen zijn van heel veel factoren afhankelijk. Belangrijk is in ieder geval dat er meer afstemming is op de biologische markt. Overaanbod moet voorkomen worden, omdat je niet wilt dat biologisch als gangbaar de markt op moet."
![](https://www.biojournaal.nl/remote/http/www.biojournaal.nl/nieuws/2015/0408/Loogman2.jpg?preset=ContentFullSmall)
Christine (rechts) en haar dochter Jessie naast één van de vrachtwagens van A.C. Loogman.
Aankomend seizoen
Volgens Christine valt er nog niet zoveel te vertellen over het aankomende seizoen, aangezien er nog gepoot moet worden. "Wel is het zo dat het al twee winters amper gevroren heeft en dat heeft wel invloed op de structuur van de grond en zorgt ervoor dat veel insecten overleven. Dit kan wel nadelen hebben voor de kwaliteit, daar hadden we het afgelopen seizoen ook wel wat last van, onder andere door rooibeschadiging en vraat. Maar we hopen natuurlijk op een goed groeiseizoen.Vernieuwen
Ze vertelt dat Loogman bewust in nichemarkten, zoals biologisch, blijft opereren. "Je moet durven en vernieuwend bezig blijven. Dit doen we ook op het gebied van de biologische aardappelen, bijvoorbeeld met de Marabel, Laura en de Allians. We blijven proberen om nieuwe biologische rassen op de markt te brengen, zo hadden we dit seizoen wat Vitabella's en gaan we het dit jaar ook een proef doen met Connect. We blijven in bijzondere aardappelen investeren. Dit loont, zeker nu de kwaliteit hiervan steeds beter is. We staan altijd open voor de teelt van nieuwe rassen. Men was eerst ook terughoudend om een aardappel als de roodschillige Laura op te nemen, maar als ze deze eenmaal kennen, willen ze daarna niets anders meer."![](https://www.biojournaal.nl/remote/http/www.biojournaal.nl/nieuws/2015/0408/Christine.jpg?preset=ContentFullSmall)
Christine bij La Place.
Er is veel vraag naar deze aardappelen vanuit Italië, Duitsland, Scandinavië." Vooral op de laatste markt gaat het volgens Christine buitengewoon goed. Ze merken bij Loogman dat vooral de vraag naar de roodschillige en geelvlezige Laura sterk stijgt. "Dit is onder meer te danken aan het feit dat La Place voor deze aardappel kiest. En in Duitsland was Laura in 2014 de aardappel van het jaar."
![](https://www.biojournaal.nl/remote/http/www.biojournaal.nl/nieuws/2011/0415/Loogman1.jpg?preset=ContentFullSmall)
De Laura.
Promotie van de aardappel
Bij Loogman merken ze dat ze aardappelafzet stabiel blijft. "Er zit niet heel veel groei in. De aardappel heeft het lastig vanwege de vele convenienceproducten die op de markt gekomen zijn." Ze zijn bij de aardappelgroothandel dan ook heel blij met diverse initiatieven om de aardappel te promoten. "De Pieperboetiek is hier een goed voorbeeld van. In deze pop-up store kregen consumenten de kans om kennis te maken met tientallen soorten biologische aardappelen. Ook de Power to the Pieper-campagne is natuurlijk erg gaaf. Deze campagne vraagt aandacht voor de 'gewone' aardappel."Voor meer informatie:
Christine Loogman
A.C. Loogman & Zn.
Jan van Galenstraat 4 (Pier O)
1051 KM Amsterdam
020 6823573
[email protected]
www.acloogman.nl