1. Van certificeren naar partnership
Het EKO Horecaprogramma wil meer doen dan certificeren. Het wil ondernemers actief steunen om het beste uit de markt te halen. Met publiciteit, met opleidingen voor medewerkers, met PR, met advies, met mooie adresjes van leveranciers en andere partners. In het vroege voorjaar zal gepeild worden waaraan de gecertificeerden het meest behoefte hebben.
2. Verduurzamen waar biologisch ophoudt
Het EKO Horecaprogramma had tot nu toe alleen betrekking op de biologische inkoop. Maar biologisch zegt niets over voedselverspilling, fair trade, energiebewust enz. Terwijl de gast dat eigenlijk wel vanzelfsprekend vindt. Het EKO Horecaprogramma gaat voortaan ook dit soort duurzaamheidsaspecten meten. Op een simpele manier die de ondernemer nauwelijks tijd kost. Vooral als een eye-opener welke opties voor verduurzaming er in het bedrijf zijn en natuurlijk als checklist voor de ondernemer. Wie over een Green Key certificaat beschikt voldoet automatisch.
3. Nieuw stappenmodel voor meer zichtbaarheid en groei in deelnemers
De Stichting EKO-keurmerk wil dat het EKO-keurmerk de motor wordt voor de marktontwikkeling van biologisch in de horeca. Op dit moment kunnen restaurants zeggen dat ze met biologische producten werken, maar een betrouwbare certificering ontbreekt. Ook restaurants die een basisaanbod aan biologisch hebben (15 tot 50%) kunnen voor certificering in aanmerking komen: EKO Brons. Alle restaurants die nu het EKO-keurmerk hebben, zullen het nieuwe Zilveren of Gouden keurmerk krijgen. De 100% restaurants krijgen een aparte vermelding en een apart certificaat.
De normen worden gaandeweg scherper gesteld:
2015: Brons (15-50%), Zilver (50-80%) en Goud (80-100%)
2018: Brons (20-55%). Zilver (55-85%) en Goud (85-100%)
2021: Brons (25-60%), Zilver (60-90%) en Goud (90-100%)
De Stichting vraagt dan ook aan de gecertificeerde bedrijven met brons en zilver om jaarlijks groei te laten zien in %. Door deze veranderingen wordt de markt gestimuleerd en wordt het EKO-keurmerk bekender, wat ook voor de nu al deelnemende restaurants en de rest van de keten - waaronder de groothandels - aantrekkelijk is.
Ook voor kinderdagverblijven
Het EKO horecaprogramma is er voor traditionele horeca-bedrijven zoals restaurants, hotels en lunchrooms, maar ook voor kleinere locaties waar buitenshuis eten wordt geserveerd, zoals kinderdagverblijven en BSO's die zich willen profileren met biologisch eten. De tariefstructuur was daarop al eerder dit jaar aangepast. Bedrijven met een kleinere omzet kunnen al voor 395 euro per jaar gecertificeerd worden.Ondertussen is ook de website www.eko-keurmerk.nl onder handen genomen. Het doel: bevlogen ondernemers laten zien die trots zijn op hun bedrijf. Gecertificeerde bedrijven hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van het (social) netwerk van EKO-keurmerk. Organiseert een gecertificeerd bedrijf speciale activiteiten, wordt een nieuwe menukaart geïntroduceerd of een nieuwe wijnkaart, dan zorgt EKO-keurmerk voor ondersteunende publiciteit.
Klik hier voor de diverse certificaten.
Voor meer informatie: André Brouwer, 06 22198089