Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel energie en passie bij lancering van 'Help Humus de grond in'

Vrijdag 28 november ging op de Stadsboerderij in Almere de campagne Help Humus de grond in officieel van start. De campagne is een initiatief van Down2Earth om in het Jaar van de Bodem het belang van humus en een gezonde grond bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. De mascotte Mr. Humus, in het leven geroepen om het verhaal van humus te vertellen, was in hoogsteigen persoon aanwezig bij deze feestelijke lancering.


Gastheer Tom Saat geeft Mr. Humus een hand.

Humus is van onschatbare waarde. Deze mix van micro-organismen en organisch materiaal zorgt ervoor dat landbouwgrond vruchtbaar en veerkrachtig is. Het brengt de bodem tot leven, houdt deze gezond en in evenwicht. Humus speelt een belangrijke rol in de productie van gezond voedsel evenals het tegengaan van bodemerosie en klimaatverandering. Het is daarom niet verwonderlijk dat Mr. Humus deze middag met veel enthousiasme werd onthaald.


Jan Diek van Mansvelt van Stichting Down2Earth aan het woord. Rechts wat promotiemateriaal van 'Help Humus', waaronder verschillende flyers en buttons.

Hoe hard humus werkt om het evenwicht in de natuur te bewaren, werd geïllustreerd door gastheer Tom Saat, die, speciaal voor Mr. Humus in smoking gehuld, op de voedervoorraad klom. Van hoog bovenop de stapel gras-klaver kuilpakken wees hij op een minuscule dieseltank ernaast: "Om de hoeveelheid koolstof van zo'n klein beetje diesel terug de bodem in te krijgen, moet je deze enorme hoeveelheid organische stof via de koeienmagen de grond in brengen."


Tom Saat in smoking gehuld, bovenop de voedervoorraad.

Biologisch niet voldoende

Het bewustzijn van de uitdagingen waar we voor staan als het gaat om bodemvruchtbaarheid ontbreekt vaak nog. Jolien Werst van reclamebureau Pool Worldwide, het brein achter Mr. Humus, was als Amsterdams meisje helemaal in de war toen ze hoorde dat biologisch niet goed genoeg is. Het filmpje over Humus, te zien op helphumus.nu, maakte voor haar veel duidelijk. "Iedereen aan wie we het filmpje hebben laten zien is geïnteresseerd geraakt in wat er met de bodem aan de hand is."



Schrijfster Lisette Thooft zei wel te weten waarom mensen zo weinig bewust zijn van de bodem: "Mensen zitten te veel in hun hoofd en denken dat eten uit de supermarkt komt. De grond is dan eng en vies, zoals onze darmflora. Maar er zijn steeds meer mensen die zich wel durven afvragen 'wat zit er in mij?' en 'wat zit er in de grond van de aarde?'. De bodem wordt dan heel bijzonder, bijna heilig."
 

Tom sprak de aanwezigen ook nog toe in de koeienstal.

Help Humus de grond in loopt gedurende het hele jaar 2015. Mensen kunnen de campagne steunen door de petitie te tekenen op helphumus.nu. Daarnaast verwelkomt Mr. Humus graag nieuwe vrienden op zijn persoonlijke facebook-pagina.

Organisaties die een gezonde bodem belangrijk vinden kunnen gratis een bedrijfsprofiel met foto of logo plaatsen op www.helphumus.nu. Voor partijen met een eigen website hebben de initiatiefnemers banners beschikbaar om te laten zien dat gezonde bodem voor hen belangrijk is en bezoekers door te verwijzen naar de petitie.
Publicatiedatum: