"Visueel is er geen verschil tussen biologisch en conventioneel"

Delhaize heeft grootste bio-assortiment van Belgische retail

Tholen - Retailer Delhaize is actief in drie continenten. In België en Luxemburg heeft de supermarktketen meer dan 800 winkels. Het marktaandeel in België is 25%. Volgens Oene Jolie, Category Manager AGF, heeft Delhaize verschillende sterke merken. "De Delhaize-producten zijn heel bekend bij onze consumenten, we zijn de enige in België waar het eigen merk het zo goed doet. Daarnaast zijn producten van Delhaize een stuk goedkoper dan de andere nationale merken. Naast het Delhaize-merk bieden we ook 'Taste of Inspirations'. Dit zijn buitengewone producten, met een authentiek en traditionele smaak. Andere merken zijn Eco, Care, 365 en Bio."

Formulaties herzien


Binnen Delhaize wordt gewerkt met verschillende concepten waaronder AD Delhaize, City Delhaize, Shop&Go, Proxy Delhaize en Red Market. "Red Market hebben wij opgericht om een antwoord te bieden aan Aldi en Lidl binnen België." Delhaize vindt duurzaamheid en gezondheid belangrijke pijlers. "Wij hebben van diverse producten de formulaties herzien. Zo gebruiken we de laatste jaren tonnen minder vet, minder zout en minder suiker. We waren in België ook de eerste die we producten met Stevia verkochten, een vervangend zoetmiddel. Op producten die voordelen voor de gezondheid bieden, plaatsen wij een hartje. Op het gebied van duurzaamheid reduceren we onder andere het gebruik van plastic."


De AGF-afdeling in Wezembeek.

Bio-assortiment

In 1985 begon Delhaize aan haar bio-assortiment. Delhaize heeft het grootste assortiment bio-producten in vergelijking met andere Belgische retailers. "Qua marktaandeel op bio zitten we in België op zo'n 30%. In totaal bieden we 590 bio-producten en daarvan zijn een kleine 100-tal fruit en groenten", vertelt Oene. "Bio bij Delhaize is herkenbaar en succesvol, ook doordat we onze eigen bio-verpakking hebben geïntroduceerd." In de AGF-afdeling had Delhaize bio en conventioneel tot het jaar 2008 gescheiden gepresenteerd. "Dit deden we zodat niet-bio-klanten ook bio konden ontdekken. Nu hebben we ervoor gekozen om bio en conventioneel toch weer te scheiden. Dit omdat ze nu meteen het verschil in prijs zagen. Daardoor verkochten we meer bio in de winter dan in de zomer, omdat het prijsverschil in de winter veel kleiner is. Nu brengen we bio weer extra onder de aandacht op een andere manier. We vinden het belangrijk dat bio-producten er even goed uit zien als niet-bio-producten, dus visueel gezien is er geen verschil met conventioneel. Anders koopt de klant het niet."

Markt-effect

Sinds dit jaar introduceert Delhaize een nieuw concept, die ondertussen in vier vestigingen is doorgevoerd. "We willen Delhaize meer op de kaart zetten en benadrukken daarbij de kwaliteit, versheid en goede prijzen. Nieuw aan het nieuwe concept is dat mensen in onze winkels een warmer, aangenamer en relaxter gevoel krijgen. Zo zorgen we voor meer ruimte, meer focus op product en in vers creëren we een 'markt-effect'. Er ligt meer aandacht op 'bulk'-uitstalling en er worden minder verpakkingen gebruikt."

Innovaties

Andere vernieuwingen bij Delhaize zijn de introductie van de self scan, de quickscan en self pay. Bij de eerste scant de klant elk product en betaalt deze bij de kassa. De quickscan houdt in dat alles aan het eind wordt gescand. Bij selfpay doet de klant een eindscan en kan hij ook zelf betalen."

Voor meer informatie: www.delhaize.com

Auteur: Gertrude Snoei

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven