
Ed van Venrooij.
De telers hebben het momenteel niet makkelijk en Hoogvliet doet er alles aan om de leveranciers te helpen. "Hoogvliet werkt met seizoensprijzen voor de meeste producten, waardoor de telers het hele seizoen een eerlijke prijs krijgen. Indien mogelijk kiezen wij bewust voor Nederlandse groente en fruit. Die herken je bij ons ook nadrukkelijk aan het Hollandse vlaggetje bij het product", vertelt Ed. Op flyers in de winkel wordt daarnaast nog eens benadrukt dat Hoogvliet de Hollandse telers steunt.
Hoogvliet geeft ook foldertjes mee met informatie over de herkomst, beschikbaarheid en toepassingen van onbekendere producten. "Onbekend maakt onbemind, maar door erover te communiceren gaan onze klanten vaker actief op zoek naar gezonde en onbekendere producten", vertelt Ed. "Op borden worden tevens de vezels en voedingswaarden van een product toegelicht. Bij een product als bananen zijn veel consumenten daar niet van op de hoogte, terwijl dit het meest verkochte product is van het hele AGF-schap. Van de prijzenoorlog in de bananen is Hoogvliet niet minder geworden. "We zijn weliswaar goedkopere 'blanco' bananen gaan verkopen, maar bieden net zo goed merkbananen en kinderbananen aan. De bananenverkoop is alleen maar gestegen."
Een rondleiding langs het AGF-schap bij Hoogvliet toont de eigen visie van de retailer, die 63 filialen heeft in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Zo worden de prijzen, als enige supermarkt in Nederland, getoond op elektronische prijskaartjes. "Zo kunnen we gelijktijdig in alle filialen de prijs aanpassen", vertelt Ed. Hoogvliet werkt wekelijks met vijf scherpe groente-aanbiedingen in de folder en heeft op maandag en dinsdag nog eens extra aanbiedingen. We zijn bewezen de goedkoopste, maar dat gaat samen met een hoge kwaliteit."
Lokaal schappenplan
Ieder filiaal van Hoogvliet heeft een proefplateau, waarbij mensen kunnen proeven van de seizoensproducten. "We hebben overal dezelfde uitingen in communicatie, maar werken wel per winkel aan lokale schappenplannen. Een voorbeeld is Katwijk, waar we veel geschilde knolletjes verkopen, maar in de studentenstad Leiden wordt daar amper naar gevraagd. Daar worden juist weer bovengemiddeld veel champignons verkocht. Dan heeft het in Leiden geen waarde om de knolletjes breed te presenteren."Voor meer informatie: www.hoogvliet.com