Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Het geheim: Betrek je leveranciers bij het vinden van oplossingen"

Netwerklunch horeca past in nieuwe koers Stichting EKO-keurmerk

Tholen - Stichting EKO-keurmerk en de horeca van het Nederlands Openluchtmuseum organiseerden maandag 29 september een netwerklunch voor beslissers in horeca, catering en instellingen. Het thema was 'welke kansen biedt de trend van duurzame biologische voeding?' Bij de lunch waren zo'n 80 mensen aanwezig. André Brouwer, woordvoerder van Stichting EKO-keurmerk, geeft aan dat dit een mooie mix was van horecaleveranciers en koks van hotels, zorginstellingen en restaurants. "Er waren ook een paar vertegenwoordigers van gecertificeerde restaurants aanwezig. Bij hen kon men terecht voor antwoorden op specifieke vragen", aldus André.


Leveranciers betrekken

De lunch werd gehouden in de kasteelboerderij van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Een zeer toepasselijke locatie, aangezien de horca van het museum sinds 2013 EKO-gecertificeerd is. Johan Meurs, chef-kok van het Openluchtmuseum, verzorgde een lunch en gaf toelichting bij alle gangen. Ook gaf Johan wat voorbeelden van oplossingen vanuit de praktijk. De prijs voor een kom erwtensoep kwam na de omschakeling boven de 'psychologische grens' van vijf euro uit. Daarom besloot Johan de leveranciers mee te laten denken. Leverancier JongSoep heeft vervolgens een basis gemaakt voor de soep waaraan het varkensvlees van Livar werd toegevoegd (volgens de receptuur van Johan), zodat de prijs binnen de perken blijft. André: "Het geheim van Johan is dus om je leveranciers te betrekken bij het vinden van oplossingen."

Koerswijziging

Vanuit Stichting EKO-keurmerk greep men de gelegenheid aan om de aanwezigen te vertellen over de nieuwe koers. André daarover: "Het besluit van de stichting om gecertificeerden actiever bij hun marketing en bedrijfsvoering bij te staan viel in goede aarde. We kregen erg positieve respons op de koersverandering die eraan zit te komen. We gaan voor een verschuiving van certificeerder naar dienstverlener."

André geeft aan dat de medewerkers van de stichting inmiddels al veel problemen herkennen en daardoor vaak direct met een oplossing kunnen komen. "Veel horecabedrijven die werk willen maken van biologisch op de kaart lopen tegen dezelfde problemen aan: waar haal ik het, hoe vertel ik het mijn gasten, hoe school ik de 'zwarte brigade' (bediening) en hoe krijg ik meer bezoek. Stichting EKO-keurmerk wil daarbij een nuttige rol vervullen."


Lasca ten Kate in gesprek met Jack van Messel (Van Messel Meat).

De Stichting EKO-keurmerk was van oudsher een certificeerder pur sang en vervolgens was het aan de ondernemer om het keurmerk te vermarkten. "We merkten dat veel bedrijven behoefte hebben aan meer, zoals contact met andere bedrijven, uitwisseling van ervaringen, inspirerende voorbeelden, collectieve promotie en een plek om vragen voor te leggen. Door aan dit soort wensen tegemoet te komen, kunnen we een bijdrage leveren aan de marktontwikkeling van biologisch in de horeca. Dat is ook nodig. Qua marktaandeel loopt bio in de horeca 15 tot 20 jaar achter bij de retail. Toch komen er dezelfde consumenten. De sector laat dus kansen liggen. Door daaraan te werken maken we ook de boeren en de handel en verwerkers blij."

Om dit alles te realiseren gaat de Stichting op de website ruimte maken waar restaurants contacten kunnen leggen met leveranciers en andersom. Gecertificeerde restaurants, cateraars en instellingen kunnen zich er presenteren, en gebruik maken van de tweetservice van EKO. Er komt verder een loket waar vragen gesteld kunnen worden die actief uitgezet worden onder collega's. Ook zullen er in de toekomst vaker netwerkbijeenkomsten georganiseerd gaan worden.

Voor meer informatie:

André Brouwer
Stichting EKO-keurmerk
Laan van Vollenhove 3221
3706 AR Zeist
06 22198089
info@eko-keurmerk.nl
www.eko-keurmerk.nl