Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse bio-wijnsector maakt grote sprongen

Agence Bio - de Franse organisatie voor de ontwikkeling en promotie van de biologische landbouw - publiceerde kort na de vijftiende editie van 'Printemps Bio' een barometer. Uit deze barometer blijkt dat de verkoopopbrengsten van biologische producten in 2013 met 9% gestegen zijn naar 4,5 miljard euro. De wijnsector maakte een sprong van 21% naar 503 miljoen euro, wat neerkomt op 12% van de totale verkoop. Biologische wijn levert indrukwekkende prestaties met een verkoopstijging van 56% tussen 2010 en 2013. Deze significante groei is te danken aan de directe verkoop, goed voor 208 miljoen euro, en de off-trade-activiteiten met 217 miljoen euro. De resterende opbrengsten werden gegenereerd via de verkoop in supermarkten. Van alle biologische producten die door Frankrijk worden geƫxporteerd (381 miljoen euro in 2013), is wijn met 60% verreweg de grootste speler.



De barometer geeft daarnaast ook waardevolle informatie over de perceptie en consumptiepatronen van Franse consumenten als het gaat om biologische producten. Uit het onderzoek blijkt dat drie kwart van de Franse consumenten in 2013 biologische producten heeft gegeten. Een kwart gaf aan hun 'biologische budget' in het komende jaar te willen uitbreiden. Het aantal liefhebbers van biologische voedingsproducten nam in nog geen twee jaar tijd toe met 28%. Voor meer dan de helft van de respondenten is voor biologische producten het land van herkomst het belangrijkste aspect. 50% was geĆÆnteresseerd in het productieproces. Ruim 65% van de respondenten gaf aan dat ze meer biologische producten zouden gebruiken wanneer de prijzen lager zouden zijn - iets minder dan de 70% van de barometer van 2012. Echter, wanneer werd gevraagd biologische producten te noemen die ze regelmatig kopen, noemde slechts 16% van de Franse consumenten wijn. Daarmee blijft dit segment nog ver achter op biologische groenten en fruit.

Bron: Nieuwsbrief Franse Wijnen - Sopexa Nederland
Publicatiedatum: