Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EKO-code inspiratiebron voor biologische boeren

Biologische boeren hebben met steun van Stichting EKO-keurmerk een opzet voor een EKO-code ontwikkeld. De code stelt ondernemers in staat de duurzaamheidsstatus van hun bedrijf op te maken en vast te stellen waar men verbeteringen kan en wil aanbrengen. Een groeiende groep consumenten wil meer weten over de herkomst en productiewijze van zijn voedsel. De biologische regelgeving geeft de consument al de nodige zekerheid, maar veel ondernemers geven er een bredere invulling aan. De EKO-code maakt het mogelijk om deze inspanningen zichtbaar en concreet te maken.

Verdeeld over acht thema's formuleert de EKO-code bedrijfsspecifieke situaties die aanvullend zijn op de biologische wetgeving. De acht thema's zijn: kringloop, bodemkwaliteit, rassen/zaai- en pootgoed, biodiversiteit (natuur en landschap), puur en schoon, dierenwelzijn/-gezondheid, sociaal en eerlijk, en water/energie/klimaat. De code geeft inzicht in hoe duurzaam het bedrijf al werkt en inspiratie voor verdere verduurzamingsmaatregelen.



"De EKO-code is nadrukkelijk geen blauwdruk voor hoe een agrarisch bedrijf moet werken", zegt directeur Ronald van Marlen van Stichting EKO-keurmerk. "Elke ondernemer bepaalt zelf waar hij voor zijn bedrijf de beste kansen ziet en wat het beste bij hem past. De code schetst een ideaalsituatie, de ultieme ambitie. Als elk bedrijf twee verbeterpunten per jaar aanpakt, maken we aantoonbaar grote vooruitgang." Het is de bedoeling dat de invulling van de EKO-code vanaf 2015 online in te zien is per bedrijf. Door koppeling aan het EKO-keurmerk ontstaat dan een product met herkenbare meerwaarde voor afnemer en consument.

Klik hier om de EKO-code te bekijken.
Publicatiedatum: