Eind april heeft Bionext de winnende winkeliers gevraagd hoe zij terugkeken op de verkiezing en wat ze eraan gehad hebben. Dit leverde het volgende beeld op:
- Veel spontane, leuke reacties van klanten
- Positieve berichten in regionale en lokale media
- Nieuwe klanten in de winkel, onder andere jongeren
- Groeiende vraag en hogere omzet in het eerste kwartaal na de verkiezing.
Arjan Nijdam, voorzitter van de Biowinkelvereniging, met de drie finalisten van de verkiezing.
De verkiezing heeft volgens de drie winkeliers het gevoel van saamhorigheid versterkt tussen de winkeliers en hun klanten ('Wij hebben gewonnen!') en tussen de winkeliers onderling. Dit kwam volgens de winkeliers door de opzet van de verkiezing, waarbij de klant bepaalt welke winkel favoriet is.
Begin mei zullen de drie winkeliers elk één gratis boodschappenpakket ter waarde van 50 euro uitreiken aan een trouwe klant die de leukste, meest inspirerende motivatie heeft ingestuurd bij de verkiezing. Bionext verzorgt de publiciteit hieromheen.
Gezien het succes van de publieksverkiezing hebben Bionext en de Biowinkelvereniging besloten een vervolg te geven aan het initiatief. De volgende verkiezing van de Favoriete Biowinkel start na de zomer, de ontknoping vindt plaats op de Bio-beurs in januari 2015.
De winkelverkiezing is een initiatief van Bionext en de Biowinkelvereniging.
Voor meer informatie: www.biowinkelvereniging.nl
Bron: Bionext