Volgens Jos is het overschot dus gedeeltelijk te verklaren door de import van oranje pompoenen uit Argentinië, maar de teler wijdt het ook aan de onbekendheid van de groene pompoen: "We lijken niet aan de groene pompoenen te willen. Dat komt vooral omdat men het product niet kent. En dat terwijl de groene pompoen zeker zo lekker is als de oranje variant. Zo lever ik aan diverse toko's juist alleen groene pompoenen. Zij kiezen vanwege de goede smaak specifiek voor de groene variant. We moeten ervoor zorgen dat de groene pompoen meer naamsbekendheid krijgt."

Jos Jeuken en de Japanse stagiaire Reia met groene pompoenen van GAOS.
In de 25 jaar dat Jos biologische groene pompoenen teelt is een dergelijke situatie nog niet eerder voorgekomen. "Ik maak me zorgen over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. De groene pompoen is tot half mei prima uit te leveren, terwijl het seizoen van de oranje pompoen half februari al afgelopen is. Daarna geven veel retailers helaas de voorkeur aan geïmporteerde oranje pompoenen. Ik snap dat de marge misschien aantrekkelijker is, maar de Hollandse groene pompoen is een veel beter product, zo is deze makkelijker te bewaren. De vraag is nu hoe we de markt vlot kunnen gaan trekken."

Ellen Krul (GAOS), Ronja (stagiaire van Wamonderhof) en rechts Reia.
Ook geen export
Er is niet alleen in eigen land weinig vraag naar de groene pompoen. Ook vanuit het buitenland is er geen vraag. "Vorig jaar kampten de buurlanden met tekorten, maar dat is nu helaas niet het geval. Het is ook logisch dat ze daar eerst de binnenlandse voorraad opmaken. Prioriteit is nu dat de groene pompoen in Nederland voet aan de grond moet krijgen."Voor meer informatie:
Jos Jeuken
GAOS
Elandweg 46
8255 RK Swifterband
0321 321657
gaos@solcon.nl
www.gaos.nu