Volgens consumentenrecht is er sprake van dwaling en dient de winkel waar het product is gekocht het aankoopbedrag terug te betalen. In de praktijk gebeurt dit echter bijna nooit. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: "Bedrijven frauderen, krijgen een boete en daarna gaan ze weer over tot de orde van de dag. Naar gedupeerde consumenten wordt niet omgekeken. Wij vinden dat dit moet veranderen."
Bonuskaart
In de aansprakelijkstelling is Albert Heijn gesommeerd om de aankoopbedragen terug te betalen en de vergoeding vast te stellen op basis van de met de bonuskaart geregistreerde aankopen. "Van dit soort aankopen hebben mensen over het algemeen geen bonnetjes meer. Bij Albert Heijn zijn echter alle aankopen met de bonuskaart geregistreerd. Het is dus heel eenvoudig te achterhalen hoeveel pakjes ham er in de bewuste periode zijn gekocht."ConsumentenClaim bestempelt deze claim als een maatschappelijke claim waar zij zich belangeloos voor inzet. Gedupeerden kunnen zich gratis aanmelden op www.consumentenclaim.nl om aan de claim mee te doen.