Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bavo van den Idsert gaat 'samsumeren' tijdens de Feestdagen

De onderstaande blog is door Bavo van den Idsert (directeur Bionext) op de website van Bionext geplaatst. Hij blikt terug op het afgelopen jaar en vertelt hoe hij de feestdagen wil gaan beleven.

Lekker samsumeren tijdens de Feestdagen

'Selfie', een foto van jezelf die je via sociale media verspreidt, is gekozen tot woord van het afgelopen jaar. Daarmee kun je het jarenlange ik-tijdperk meteen enigszins gedateerd noemen. De behoefte aan sociaal contact en betrokkenheid bij elkaar in real life, neemt toe. De biologische sector belichaamt die betrokkenheid: achter elk product gaat een mens schuil en een groeiende groep consumenten wil weten waar zijn voedsel vandaan komt. Of, zoals Marc Janssen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel het laatst formuleerde: "de anonimiteit van de voedselproductie moet doorbroken worden".

De economische crisis waar we in terecht zijn gekomen, lijkt een positieve invloed te hebben op dergelijke veranderingen. Maar nog niet iedereen wil uit de droom van oneindige groei en toenemende welvaart wakker worden. Af en toe schrikt er weer een Raad van Bestuur van een bank, energiemaatschappij of voedingsconcern wakker in de nieuwe realiteit. We zitten onmiskenbaar in een golf van ‘ik naar wij’, waarbij het blinde vertrouwen op de gevestigde instituties tot een dieptepunt is gezakt. Politiek, banken, energiemaatschappijen, woningcorporaties, leerfabrieken, levensmiddelen bedrijven, ze tasten in het duister naar nieuwe zekerheden, naar herstel van vertrouwen. Aan de andere kant zoeken groepen mensen contact met elkaar via sociale media, in wijken, in opleidingen en werkverbanden. Van onderaf wordt gebouwd aan nieuwe structuren. Ze gaan verbanden aan waarin ze zelf de zonnecollectoren organiseren, zelf broodfondsen oprichten in geval van arbeidsongeschiktheid, zelf weer producten rechtreeks bij de biologische boer inkopen en verdelen vanuit de garagebox. Er zijn bloeiende bedrijven ontstaan die collectief gebruik van bijvoorbeeld auto's organiseren en hergebruik van goederen stimuleren.

De verdubbeling van de biologische omzet in de afgelopen vijf jaar van crisis is opmerkelijk. Het is niet alleen meer de Planet-meerwaarde waarom meer mensen biologisch kopen, het is ook steeds meer de People-meerwaarde die aanspreekt. Betrouwbare producten van authentieke boeren, merkfabrikanten en winkelondernemers, die niets te verbergen hebben. Mensen die instaan voor hun eigen kwaliteit, die graag verbinding aangaan met hun omgeving en hun klant willen betrekken bij wat ze doen. En daar is nu een enorme behoefte aan. Zelf weer betrokken zijn bij bijvoorbeeld de voeding die je eet, weten waar het vandaan komt, wie het gemaakt heeft, zelf koken of gebruik maken van Thuisafgehaald en als het even kan ook zelf deelnemen aan een moestuin. Die behoefte noem ik samsumeren en dat wens ik u namens heel Bionext van harte toe tijdens de Feestdagen.

Fijne feestdagen en graag tot ziens in 2014!

Bavo van den Idsert, directeur Bionext

Bron: Website Bionext
Publicatiedatum: